Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Handel

Lokala småföretag slåss mot de stora kedjorna

Publicerat onsdag 22 augusti 2012 kl 16.20
Inger Bergetoft Alvarado: ”Det kan innebära att jag får lägga ner affären”
(1:54 min)
1 av 2
Inger Bergetoft Alvarado på Krokoms Optik känner oro för framtiden. Foto: Ronja Mårtensson
2 av 2
Det är stor konkurrens för optikerna i Jämtlands län. De tiotal småföretagarna konkurrerar mot de stora kedjor som bara blir fler och fler. Foto: Ronja Mårtensson

Det är stor konkurrens mellan optikerna i Jämtlands län. De tiotal småföretagarna konkurrerar med de stora kedjor som bara blir fler och fler, och i de mindre kommunerna får de kämpa för att inte förlora sina kunder.

En ny analys från Svenska handelsinstitutet, HUI research, visar att handeln har ökat i Östersund från 1992 till 2011, och att handeln blir allt mer koncentrerad till färre kommuner i hela landet. Det handlar inte bara om glasögon, utan shopping överlag. Vi åker långt för att handla i städerna vilket gör att det blir tuffar för företag i mindre kommuner.

Småföretagare tappar
Inger Bergetoft Alvarado arbetar på Krokoms Optik och hon är oroad för vad det här kommer att innebära i längden.

– Ja då får ju jag lägga ner affären. Är man på en liten ort som jag, Krokom, och är beroende av att folk i närheten handlar av mig då känns det ju, säger Inger Bergentoft Alvarado.

Inger Bergentoft Alvarado är inte ensam om att märka av konkurrensen från Östersund. I en rundringning bland länets optiker märktes en tydlig trend, de märker av att allt fler kunder väljer att köpa glasögon från en storkedja,  men när de nästa gång väljer att köpa nya kommer de flesta tillbaka. Karin Frestadius köpte nya glasögon på en storkedja i Östersund för några år sedan.

– Dom har jag inte varit nöjd med på hela tiden. Jag har haft glasögon i 30 år och alla tidigare glasögon har jag köpt i Strömsund och dom har jag varit nöjd med. Men att jag valde den här butiken för tre år sedan var priset, säger hon.

Större muskler
De stora kedjorna har idag större möjlighet att förhandla direkt med fabrikerna, vilket gör att priset blir lägre. De köper in större mängder och billigare märken. Men att kvalitén och servicen skulle vara sämre där, som en del optiker i rundringningen menar, håller inte Sandra Söneby som är ägare av specsavers i Östersund med om.

– Nä absolut inte, vi har toppkvalité på alla våra produkter. Det handlar om inköpskraften helt enkelt. Kan man köpa väldigt mycket av någonting så kan man få ner priserna, säger

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".