Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Löparskola

Träna på som vanligt under graviditeten - men lyssna på kroppen

Publicerat måndag 1 juli 2013 kl 09.59
Under graviditeten: "Se till att inte fostret blir överhettat"
(3:35 min)
1 av 2
Foto: Hasse Holmberg
2 av 2
P4 Jämtlands löparcoach Maria Lundberg tillsammans med Johanna Vackdahl och Freja Erdmann Hellgren i morgonstudion. Foto: Emelie Andersson

Vilket underlag är bäst, hur länge kan du träna och när går det att komma igång efteråt? Enligt löparcoachen Maria Lundberg går det att träna som vanligt under graviditetet men tänkt på att alltid lyssna på kroppen.

– Generellt brukar många tycka att de kanske inte ska röra på sig så mycket när de blir gravida men det är precis raka motsatsen, berättar Maria som själv stod i skidspåret två dagar innan förlossningen.

Det viktigaste är att lyssna på kroppen hela vägen och efter graviditeten är det bäst att se till så att du inte läcker, innan du kan dra igång igen:

– Du ska kunna skratta, nysa och hoppa utan läckage i trosan 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".