Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
sjukvård

Den nya EKG-maskinen började inte fungera förrän garantin hade gått ut

Publicerat onsdag 10 juli 2013 kl 10.21
Foto: Yvonne Åsell/SCANPIX

Offerdals hälsocentral vill ha ekonomisk kompensation för en EKG-maskin som inte började fungera förrän två år efter att den köpts, då garantin redan gått ut.

Personalen fick istället förlita sig på den gamla maskinen och nu vill man ha kompensation för det extra arbete som det innebar, samt all den tid som gått åt till att försöka lösa de tekniska installationen av den nya.

Enhetschefen, Robert Björngard, menar dessutom att livstiden är så pass kort för den här typen av maskiner att det kan bli aktuellt att köpa en ny redan inom de närmsta åren. Får man de 71 750 kronor man begärt så kommer pengarna att sparas till köpet av en ny maskin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".