Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Telefoni

Fortfarande teknikstrul två år efter att den fasta telefonen började tas bort i glesbygden

Publicerat söndag 14 juli 2013 kl 20.00
Anne Hansen: "Vi kan ringa högst tre gånger i månaden, oftast piper det bara i telefonen."
(1:44 min)
För två år sedan fram tills idag har cirka 400 personer runt om i Jämtlands län blivit av med den fasta telefonen. Då operatören Telia på flera håll stängt av kopparledningarna. Foto: Ronja Mårtensson/ SR

Den fasta telefonen har de senaste åren ersatts med en mobil lösning runt om i länet. En teknik som i början krånglade och skapade kaos. Telia menar att de i dag har löst strulet, men det finns fortfarande länsbor som har problem.

"Vi kan ringa högst tre gånger i månaden, ibland går det att svara och ibland inte. Oftast så piper det bara i telefonen, säger Anne Hansen."

"Måste du hastigt ha hjälp med någonting, då är det inte säkert att du får hjälp för du kanske inte komma fram på telefonen, säger Siv Persson."

"Det finns inget som fungerar, det fungerar när det vill i bästa fall. Men om det händer någonting, man kanske behöver en ambulans eller brandkåren eller vad som helst, då vet man aldrig om man får tag på dem, säger Stig- Gunnar Persson."

För två år sedan började Telia klippa koppartråden för den fasta telefonin runt om i Jämtlands läns glesbygd, och det handlar om cirka 400 kunder totalt som blivit av med den fasta telefonin sedan dess.

Operatören ersatte i och med det här de berörda med en mobil lösning, en mottagare som sattes upp vid bostaden. Men den nya tekniken fungerade inte som den skulle och många blev utan telefon i flera månader.

 

Fel information kom ut i början

Det största problemet menar Post- och telestyrelsen var att informationen till kunderna inte kom ut på rätt sätt och att fel utrustning installerades hos vissa.

Åtgärder gjordes av Telia och det blev bättre för flera, menar företaget. Och i dag menar både Post- och telestyrelsen och Telia att tekniken fungerar.

– Jag har tittat på just olösta felanmälningar i Jämtlands län och som jag kan se finns det inte många olösta fall där i dagsläget och det är för oss ett väldigt gott tecken. Och dem vi har de bearbetas och hålls under bevakning tills att vi kan lösa ärendet, säger Marielle Ceken informationsansvarig på Telia.

 

Anmält men ändå händer ingenting

Men flera länsbor P4 Jämtland pratat med menar att de visst anmält felen och tycker det är konstigt att ingenting händer. Samtidigt som andra har tappat orken att fortsätta ringa och menar att det ändå inte hjälper.

Men vart dessa anmälningar har hamnat vet inte Telia, som tycker det verkar konstigt.

– Jag tänker att det låter inte som det ska och som sagt, vi vill ju såklart lösa problemet precis lika mycket som kunderna vill ha problemen lösta, säger Marielle Ceken informationschef på Telia.

Och Telia uppmanar nu kunder som fortfarande har problem med tekniken att höra av sig igen.

  

Hur ser det ut där du bor? Fungerar tekniken? Eller står du kanske inför ett byte? Kommentera gärna nyheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".