Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Turism

Östersund ännu inget självklart val för sportlovsfirare

Publicerat lördag 7 februari 2015 kl 10.43
Stockholmare: Visste inte att Östersund fanns
(1:33 min)
Vinterparken Östersund
Vinterparken i Östersund. Foto: Sveriges Radio

Vi har tidigare berättat att Visit Östersund och Destination Östersund i flera år satsat på att locka hit sportlovsturister, men den satsningen märks ännu inte i vinterstaden Östersund.

I nuläget besöker nämligen två tredjedelar av turisterna vinterstaden Östersund på sommaren. Men satsningen på att göra Östersund till en året runt-destination verkar inte märkas av i Stockholm.

– Östersund hade jag inte hört talas om tidigare faktiskt, ens att det fanns, säger Max Berenmark, som skulle vilja veta mer om vad Östersund har att erbjuda eftersom han inte sett någon reklam.

Petra Isaksson har bara åkt skidor en gång  och skulle kunna tänka sig att åka till Östersund.

– Ja varför inte. Det var kul att åka när jag gjorde det så det skulle jag, säger Petra Isaksson.

Om du skulle planera att åka iväg och åka skidor igen, hade du tänkt på Östersund då?

– Nej det hade jag inte gjort, säger hon.

Satsningen som har pågått i några år, men än så länge har inte några hotell som P4 Jämtland pratat med märkt av någon skillnad i bokningar tills i vinter förutom vid deltävlingen i Melodifestivalen och världscuptävlingarna i längdskidåkning, men på destinationsbolaget jobbar man med marknadsföringen.

– Vi tittar på paketeringen av det här och kommer den här vintern att göra en första satsning mot den norska marknaden, säger Anna Wersén som är VD på Destination Östersund och Visit Östersund.

Men Anna Wersén menar att satsningen kommer att ta tid, och att det inte är något man gör på ett år.

–  Åres sommarsatsning jobbade man med i närmre 15 år innan det verkligen började att ta fart. Så vi får se det i Östersund också - att vi har en satsning men att den kommer att ta tid. Det handlar om produkter och utbud, paketering och sälj, och att hitta de rätta målgrupperna, säger Anna Wersén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".