Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Utbildning

Delade meningar bland elever om betygens effekt

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 16.56
"Man lär sig mer om man inte tänker på betygen"
(1:58 min)
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Betyg i skolan har inte särskilt stor inverkan på hur mycket eleverna lär sig, visar en ny rapport från Vetenskapsrådet. Och de elever som inte presterar så bra kan istället påverkas negativt av betyg.

Bland eleverna på gymnasieskolan Wargentin i Östersund, är det delade åsikter kring hur betyg påverkar lärandet.

– Jag tror att om man känner att man är på väg att få ett bra betyg så kan man kämpa lite extra för att få det betyget, säger Elsa Magnusson som går andra året.

Alexander Bergbacka är av annan åsikt, han menar att en del ämnen prioriteras bort för att chanserna att få bra betyg är lägre. 

– Man lär sig mer om man inte tänker på betygen, säger han. 

Forskarna i Vetenskapsrådets betygsprojektet har gått igenom 6 000 vetenskapliga artiklar och 40-tal avhandlingar för att få en helhetsbild.

Och resultatet visar att betyg inte påverkar elevernas kunskaper särskilt mycket, och tvärtom kan ha en negativ effekt för lågpresterande elever.

– Om jag till exempel får lite sämre betyg tänker man att man är lite dålig, och det sänker motivationen för mig, säger Matilda Östlund, elev på Wargentingymnasiet.

– Fast det kan ju samtidigt få en att vilja prestera bättre, säger klasskompisen Minna Löfstrand. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".