Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norra stambanan

Jämtlands län kan gå miste om tågförbindelser

Publicerat lördag 31 januari 2015 kl 07.00
Sven-Åke Draxten (S): Alla förändringar som försämrar är olyckliga
(1:20 min)
SJ-tåg kör genom snölandskap. Foto: TT
Norra stambanan är i stort behov av underhållningsarbete, och därför planerar Trafikverket nu att stoppa trafiken två timmar per dag under fem års tid, vilket gör att Västernorrlands och Jämtlands län går miste om ett tåg från Stockholm per dag under veckordagarna. Foto: TT

Från och med december i år och fem år framåt kan det komma att bli stopp några timmar om dagen på Norra stambanan mellan Gävle och Ånge.

Det eftersom Trafikverket planerar att göra underhållsarbete, men Sven- Åke Draxten (S), kommunalråd i Bräcke kommun menar att det inte skulle vara bra för området.

– Alla stopp eller förändringar i trafiken som gör att resemöjligheterna försämras är naturligtvis väldigt olyckligt, även om det är bra att man kostar på att rusta upp banorna som man ska köra på, men det får ju inte drabba trafiken i någon stor omfattning, och i synnerhet inte persontrafiken, säger Sven-Åker Draxten (S), kommunalråd i Bräcke kommun.

Det är mellan klockan 11.00 och fram till klockan 13.00 varje vardag som Trafikverket har tänkt att stänga järnvägen, och Jämtlands och Västernorrlands län skulle gå miste om dagtåget som går på morgonen från Stockholm till Östersund.

Anledningen till planerna är att Norra stambanan är i stort behov av underhållningsarbete, och anledningen till att järnvägen skulle stängas av under lunch är enligt trafikverket att det är de enda tiderna som det går eftersom det annars skulle drabba godstågstrafiken. Men det resonemanget tycker inte Bräcke kommuns kommunalråd Sven-Åke Draxten (S) håller.

– När det händer saker och ting kring banorna brukar man ju ofta kunna dirigera om godstrafik till andra banor för att kunna ansluta dit man ska, men när det gäller persontrafik är det ju svårt att göra omdirigeringar eftersom då kan ju inte kliva på tågen.  Så jag tycker att det borde vara lättare att dirigera om godstrafiken även om den också är jätteviktig, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".