Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Melodifestivalen

Konsumentverket om dyra lyssnarbiljetter: Kan vara brottsligt

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 15.30
Gabriella Fenger-Krog: Utelämnar viktig information
(1:27 min)
Startfält 3 i Melodifestivalen. Foto: Henrik Montgomery/TT
Startfält 3 i Melodifestivalen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Biljett Nu kan ha brutit mot marknadsföringslagen i samband med försäljning av biljetter till Melodifestivalen i Östersund, enligt Konsumentverket.

– Vid marknadsföring så ska man redogöra tydligt för produktens utmärkande egenskaper. Den här utmärkande egenskapen är att man inte kommer se artisterna.

– Om man nu utelämnar viktig information så är det ett brott mot marknadsföringslagen, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Företaget Biljett Nu med säte i Stockholm har som affärsidé att sälja andrahandsbiljetter, särskilt till evenemang där publiktrycket är extra stort. Till Melodifestivalen i Östersund har biljetterna kostat omkring 1000 kronor styck, mångdubbelt mer än vad de kostar till ordinarie pris.

Biljett Nu omsatte under 2013 närmare 35 miljoner kronor, och gjorde en resultatvinst på knappt en miljon. Och trots att man i Danmark och Norge valt att lagstifta mot den här typen av verksamhet, finns det idag inga gränser för hur mycket en andrahandsbiljett får kosta i Sverige.

– Det här är en tillåten verksamhet i Sverige. Så det är bara att förhålla sig till, och det är fri prissättning. Det vi tycker är viktigt är att konsumenter är medvetna om att det kan skilja sig betydligt i pris mellan en förstahands- och en andrahandsförsäljare, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Men när det gäller marknadsföring av biljetter kan alltså Biljett Nu ha gjort sig skyldiga till brott mot marknadsföringslagen. Det kan leda till vite eller stämning i marknadsdomstolen. Men först måste de konsumenter som drabbats höra av sig till Konsumentverket.

– Det är jättebra om de gör en anmälan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".