Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skidskytte

Skidskytte reklamfönster mot TV-världen för Jämtland

Publicerat onsdag 2 december 2015 kl 20.00
Patrik Jemteborn: Viktigt att man gör arbetet tillsammans
(2:42 min)
Patrik Jemteborn, ordförande för världscupen i Östersund. Foto: Peter Söderlund/Sveriges Radio.
Patrik Jemteborn, ordförande för världscupen i Östersund, säger att ett internationellt arrangemang aldrig kan fungera utan stöd från det offentliga och företag på orten. Foto: Peter Söderlund/Sveriges Radio.

Utan stöd från Östersunds kommun kan varken VM i skidskytte eller världscupen genomföras.

Det säger Patrik Jemteborn, ordförande i tävlingskommittén.

– Ska man hålla så här stora internationella evenemang så är det jätteviktigt att man gör det tillsammans, det betyder att man har destinationen med sig i ryggen. Det handlar om företagen, om oss som bor och verkar här och att det offentliga förstår sin roll, säger Patrik Jemteborn.

Marknadsföringsvärdet bedöms vara stort. För Östersunds kommun innebär världscupen i skidskytte en möjlighet till marknadsföring långt utanför landets gränser.

– Världsmästerskap ger mest. Sedan kommer i rangordning europamästerskap, svenskt mästerskap och andra evenemang som inte handlar om idrott. Det kan vara stora internationella konferenser. Vi går då in och tittar vad det ger Östersund för marknadsföring, säger Annsofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".