Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Transport

Unik cykelbil från Östersund gör succé på nätet

Publicerat måndag 18 april 2016 kl 16.10
Mikael Kjellman: Jag ville inte har regn och blåst på mig
(4:49 min)
Cykelbilen PodRide o dess skapare Mikael Kjellman från Östersund
1 av 3
Cykelbilen PodRide och dess skapare Mikael Kjellman från Östersund. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio
Cykelbilen PodRide o dess skapare Mikael Kjellman från Östersund
2 av 3
Fordonet är en prototyp och finns således i ett enda exemplar. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio
Cykelbilen PodRide skapad av Mikael Kjellman från Östersund
3 av 3
Mikael Kjellmans cykelbil har tak, väggar, ett mjukt säte, eluppvärmd framruta, till och med finns plats för ett litet bagage bakom rumpan. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio

Liten, udda och extremt energisnål är den nya cykelbilen som rullar på Östersunds vägar.

På knappt två veckor har en film på cykelbilen visats drygt två miljoner gånger på Youtube och fordonets skapare Mikael Kjellman från Östersund har fått över 1 000 mejl om fordonet.

Mindre än en kvadratmeter stor, cirka 140 centimeter hög och en vikt på 70 kilo, billiknande till utseendet och med en helt täckt hytt. Du kan se den bland annat när fordonets konstruktör Mikael Kjellman pendlar till och från sitt arbete.

Jag ville inte har regn och blåst på mig.


10 års funderande, varav tre års byggande, har resulterat i en cykelbil med tak, väggar, ett mjukt säte, eluppvärmd framruta, till och med finns plats för ett litet bagage bakom rumpan.

– Jag ville inte har regn och blåst på mig när jag cyklade och tittade på de täckta cykelkärrorna som man kan skjutsa barn i, säger Mikael Kjellman från Östersund.

Cykelbilen har fyra hjul och driver på bakhjulen. Mycket låg tyngdpunkt ger stabila vägegenskaper och med otroligt snäv vändradie går det lätt att svänga runt med ekipaget på en smal cykelväg.

– Den är ju betydligt mindre energikrävande än en elbil och passar ju bra nu när länet ska bli fritt från fossilbränsle till 2030, säger Mikael Kjellman.

Fordonet är en prototyp och finns således i ett enda exemplar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".