Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Journalistik

Medieforskare: Sponsrad journalistik urholkar förtroendet

Uppdaterat onsdag 27 april 2016 kl 10.03
Publicerat onsdag 27 april 2016 kl 09.49
Medieforskare: Ökar misstankar om påverkan
(0:39 min)
Lars Nord, professor i politisk kommunikation. Foto: Annakarin Ivarsson/Sveriges Radio.
Lars Nord, medieforskare och professor i politisk kommunikation. Foto: Annakarin Ivarsson/Sveriges Radio

Medieforskaren och professorn vid Mittuniversitetet, Lars Nord, ser stora faror i utvecklingen mot journalistik initierad av och betald av företag.

Fenomenet med journalister som gör artiklar och tv-inslag sponsrade av företag blir allt vanligare på tidningar i Sverige som kämpar för sin överlevnad i hårdnande konkurrens om annonsintäkter.

Här i länet håller tidningskoncernen Mittmedia, som äger tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen, på att starta upp en ny avdelning med ett 10-tal journalister som ska producera material som sponsras av näringslivet.

Medieforskaren Lars Nord, professor vid Mittuniversitetet, anser att det är en farlig väg man slagit in på, eftersom det riskerar urholka trovärdigheten och förtroendet för journalistiken.

– Ja, eftersom det varit en grundbult att journalistiken ska stå fri från påtryckningar. Här blir det ju en gråzon, som kan öka misstankarna om påverkan, på olika sätt, säger Lars Nord till P4 Jämtland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".