Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Journalistik

Kritik mot sponsrad journalistik

Publicerat onsdag 27 april 2016 kl 16.06
Journalistförbundet: Man riskerar trovärdigheten
(3:52 min)
Mittmedia, Schibsted, Östersund, koncern
Mittmedia låter företag betala tidningsartiklar. Foto: Pernilla Anth Jacobsson/Sveriges Radio.

Journalistförbundet ser en fara att det kan bli otydligt för läsarna med Mittmedias nya mediebyrå. Även mediekonsumenter P4 Jämtland talat med är skeptiska till sponsrad journalistik.

– Om man inte förstår skillnaden, då kan det finnas en fara att man riskerar trovärdigheten för journalistiken, säger Ulrica Widsell är vice ordförande i journalistförbundet.

Ett 10-tal journalister ska skriva artiklar och göra tv-inslag som sponsras av företag.

Kommer vi få se allt mer av sådana här inslag?

– Ja, om man tittar på utvecklingen som varit senaste tiden så blir det allt mer av den här typen av inslag, säger hon.

Även mediekonusmenter reagerar på att Mittmedia som bland annat äger dagstidningarna ÖP och LT, låter företag betala för tidningsartiklar.

– Jag tycker det är fel. Det känns okej om det framgår väldigt tydligt att det är sponsrat, men det är inte kul, säger Marja Francén.

– För mig spelar det ingen roll för vem som betalar för vettig samhällsinformation, säger Pelle Sedén.

Kan det påverka trovärdigheten?

– Det är en tuff fråga men jag väljer att tro på det som står, säger Pelle Sedén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".