Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Postutdelning

Postnord får svidande kritik av kunderna

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 15.03
Lantbrevbäraren: Mycket är felstorterat, trasigt eller försvinner
(16 min)
Postens emblem på postbil
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio

Postnord kommer att specialgranskas av PTS, Post- och telestyrelsen efter att antalet klagomål på postutdelningen har ökat med över 50 procent under 2015.

Per-Anders Andersson, Offerdal är en av Postnords kunder som har reagerat på felaktigheter i Postnords postutdelning:

– Posten är ofta felsorterad, eller så dyker den inte alls upp, och kommer den, så är den väldigt sen, menar Per-Anders som senast igår blev väldigt irriterad på Postnord. Ett företag hörde av sig till Per-Anders och berättade att de skickat en försändelse till honom i slutet av april, en försändelse som Per-Anders aldrig fått.

Hans Bergander, produktionsområdeschef på Postnord i Östersund blir illa berörd när han hör lyssnarnas historier:

--Vi har ett samhällsuppdrag att posten ska komma fram dagen efter det skickats, och det klarar vi oftast av. 85 procent ska fram till dagen efter, det är uppdraget vi har från regeringen. Vi välkomnar nu utredningen av Post- och telestyrelsen.

Många av P4 Jämtlands lyssnare har reagerat på Postnords service. Du kan också tycka till på vår mailadress p4jamtland@sverigesradio.se eller på Facebook.

Klagomålsstatistik mot Postnord

• Postnords interna statistik för 2015 visar att de fick ta emot 103 000 kundsynpunkter total under året, vilket är en ökning med 26 procent mot året innan.

• 2000 var i form av idéer och beröm.

• 72 045 var klagomål, varav 46 024 stycken gällde saknad försändelse.

• 21 567 klagomål gällde inrikes brev och 29 752 stycken gällde inrikes postpaket.

• Merparten av alla klagomål, både för brev och paket, inrikes och utrikes gällde saknad försändelse, därefter skadad försändelse.

• Även klagomålen till PTS ökar. Under 2015 inkom 847 förfrågningar (638 stycken år 2014) i olika slags postrelaterade ärenden, däribland klagomål.

Under 2016 (1/1 – 22/2) uppgår antalet klagomål och synpunkter till 195 stycken, vilket är en ökning med ca 55 % jämfört med motsvarande period 2015.

Uppgifterna är hämtade från Dinapengar.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".