Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
E14/E45 Förbifart Brunflo

Ny väg förbi Brunflo – hot eller möjlighet

Publicerat onsdag 25 maj 2016 kl 16.25
Företagaren: Möjlighet inte hot
(6:18 min)
En av tre möjliga sträckningar av Förbifart Brunflo. Foto: Trafikverket
En av tre möjliga sträckningar av Förbifart Brunflo. Foto: Trafikverket

På onsdagen hölls ett samrådsmöte kring en ny vägsträckning av E14 och E45 förbi Brunflo in mot Östersund. Trafikverkets projektledare mötte Östersunds kommun och några inbjudna företagare.

Tre förslag på ny sträckning av E14/E45 förbi Brunflo presenterades av Trafikverket. Två som går närmare Brunflo kallade Dalen och en lite längre bort, kallad Skogen.

Sträckningarna närmare Brunflo är besvärligare vad kulturella och botaniska konflikter beträffar liksom att de till större delen går genom befintliga jordbruksområden. Sträckningen Skogen blir något längre, något dyrare, men möter färre hinder på vägen.

– Det är unikt många intressen att ta hänsyn till i det här området, förklarar Ulrika Sundgren som arbetat med projektet i två år för Trafikverket.

Det finns risk för att det inte blir någon förbifart alls om vi inte får tydliga signaler.

Flera företagare var på plats och de flesta betonade nödvändigheten av en snabb utbyggnad. En av dom var Pelle Sahlin från Nälden:

– För näringslivet i Jämtland är transporterna särskilt viktiga. Vid Brunflo där E14 och E45 möts är det en knutpunkt och idag en flaskhals. Jag hoppas att Brunfloborna kan se det här som en möjlighet och inte ett hot. För Nälden blev det ett lyft när vägen drogs utanför samhället, menar han.

Anders Edvinsson, vice ordförande i Östersunds kommunstyrelse och socialdemokrat är själv Brunflobo:

– Det allra viktigaste är att få ordning på den nu dåliga trafikmiljön i Brunflo, även om jag har förståelse för att det kan vara jobbigt för många villaägare, jordbrukare och enskilda näringsidkare.

För att processen nu ska gå vidare vill Trafikverkets planeringssamordnare Mats Olofsson ha tydliga signaler om att det behövs en förbifart överhuvudtaget.

– Det finns risk för att det inte blir någon förbifart alls om vi inte får tydliga signaler från kommunen om att det är önskvärt, varnar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".