Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Alpint

Alpinstjärnorna tipsar: Så överlever du mördarpasset

Publicerat måndag 7 november 2016 kl 09.20
Maria Pietilä Holmner: Ett sånt där hatkärlek-pass
(4:02 min)
Maria Pietilä Holmner brukar springa backintervaller i Åre.
Maria Pietilä Holmner brukar springa backintervaller i Åre. Foto: TT Kollage: SR

Backintervaller, tunga lyft och mjölksyra som bränner i benen. För det alpina landslaget är det vardagsmat. Men hur orkar de egentligen?

Det alpina landslaget är laddade för en ny tävlingssäsong med VM i schweiziska St Moritz som huvudnummer. Stålkanterna är slipade, skidglasögonen utvalda och snart är det bara att ge sig i väg i backen.

Men så ligger det många träningstimmar och mycket slit bakom den gryende tävlingsformen. Emelie Wikström och Kajsa Kling är överens om vilket pass som har varit värst i sommar.

– Många, tuffa och långa roddintervaller, säger Emelie Wikström.

– Rodd 500 meter är ju en kräkövning. Men jag tycker att det är bra, man får ta ut sig max, säger Kajsa Kling.

Maria Pietilä Holmner har ett annat värstingpass.

– Jag hänger mycket i Åre och där brukar vi ha ett pass i Tottbacken, ett syrapass. Det är ett sådant där hatkärlek-pass, säger hon.

Men hur gör då Maria PH och de andra för att inte fega ur inför en riktigt tuff träning?

– Jag brukar försöka tänka steget längre att vad ger det här mig efteråt, man får spola fram bandet och veta hur känslan är som man har efteråt. Och sedan brukar jag tänka att det här är några få minuter av mitt liv och sedan är det bara att köra på, säger hon.

Storslalomspecialisten Matts Olsson missade hela förra säsongen på grund av en korsbandsskada. I världscuppremiären i Sölden för drygt en vecka sedan var han tillbaka och körde in på en 15:e plats.

Kanske tänkte han på Sölden i somras när han satt där i roddmaskinen med mjölksyra upp till öronen.

– Ibland försöker jag påminna mig om de tävlingar som kommer till vintern. Gör du det här bra nu så kör du bra sista biten i Adelboden sedan eller i Alta Badia, säger han.

För att få till en bra försäsong så gäller det så klart att träna hårt och hålla sig skadefri. Maria Pietilä Holmner tycker att det är väldigt viktigt att lyssna på kroppen.

– Känner man att det är feberkänsla eller ont i halsen så kanske man skjuter på träningen någon timme och känner om det är något som är ihållande eller om det är något som kanske bara var där på morgonen, säger hon.

Den rutinerade alpinstjärnan tipsar också om att träna med pulsklocka.

– Då kan man se hur pulsen reagerar, om den inte går upp tillräckligt mycket eller om man inte återhämtar sig mellan intervallerna. Då brukar jag vara duktig på att bryta det passet eller göra någonting annat, för att hålla på att träna med förkylning eller om man är sliten det kommer inte att hamna på pluskontot i slutändan, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".