Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vård och omsorg

Pilot vägrade flyga vävnad - nu skärps reglerna

Publicerat torsdag 10 november 2016 kl 06.37
Regionen: Hoppas att det var ren okunskap
(1:35 min)
Sjukhus vägskylt Östersund
1 av 2
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio
Gunilla Widegren, vävnadssamordnare vid Region Jämtland/Härjedalen. Foto: Pernilla Anth Jacobsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Gunilla Widegren, vävnadssamordnare vid Region Jämtland/Härjedalen. Foto: Pernilla Anth Jacobsson/Sveriges Radio.

En pilot vägrade att ta med senvävnad som skulle transporteras från Östersunds sjukhus till Hässleholm. Nu har transportreglerna för biologiskt material skärpts.

Tidigare i höst vägrade en pilot på Arlanda att transportera vävnad i en transport som innehöll kolsyreis från Östersunds sjukhus till en transplantation i Hässleholm.

Vävnaden blev kvar på Arlanda till dagen efter men skadades inte efter att ha kylts ner ytterligare av transportföretaget.

Regionen anmälde händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som en allvarlig avvikelse.

– Ja, det är jätteviktigt. Vi får beställningar som går till operation och om de inte kommer fram blir det en uppskjuten operation och mänskligt lidande. Det är viktigt att vi får iväg det vi ska frakta, säger Gunilla Widegren, vävnadssamordnare på Region Jämtland/Härjedalen.

Om vävnaden, som var den enda som fanns i Sverige just då, hade behövt kasseras skulle det ha kostat mycket pengar i onödan, säger Gunilla Widegren. Dessutom hade en väntande patient fått en viktig operation inställd.

– Den som ligger och väntar på vävnaden blir lidande, säger hon.

Piloter har rätt att vägra ta med last ombord, men efter händelsen har transportföretaget Jetpak, som regionen har avtal med, sett över sina rutiner.

Laster med biologiskt material ska märkas på ett tydligare sätt, om vävnaden inte kommer med planet ska den fraktas med bil och en särskild person från transportföretaget ska följa lasten hela vägen fram.

Dessutom ska pilotföreningarna få tydlig information om transporter av biologiskt material.

– Det handlar om information, information och åter information. Jag hoppas och tror att det var ren okunskap som ledde fram till den här händelsen, säger Gunilla Widegren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".