Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ishalka

Kritik mot bristfällig information om inställda bussar

Publicerat torsdag 8 december 2016 kl 13.59
Länstrafikens VD: Vi kan bara be om ursäkt
(0:42 min)
Ishalka busstorget Östersund. Foto: Johanna Svensson/Sveriges Radio.
Ishalkan ställde in bussturer i hela länet under torsdagsmorgonen. Foto: Johanna Svensson/Sveriges Radio.

En sjuk informatör och en app som inte fungerar är anledningen till att Länstrafiken var sen med informationen om inställda bussturer.

Under torsdagsmorgonen var det stopp i busstrafiken på flera håll runt om i länet. I Östersund var alla turer med stadsbussarna inställda.

Flera resenärer har hört av sig till P4 Jämtland med kritik eftersom det saknats information från bussbolagen och Länstrafiken om störningarna. Många stod ute i kylan och väntade på bussar som inte kom.

Enligt Länstrafikens VD Thomas Hägg är det alltid problem när det inträffar saker på nätterna eftersom bolaget inte har bemanning dygnet runt.

– Dessutom är personen som sköter Länstrafikens information är sjuk och har inte kunnat göra sitt jobb på förmiddagen, säger Thomas Hägg till P4 Jämtland.

Länstrafiken har även en ny app där trafikstörningar automatiskt ska uppdateras - men den funktionen beräknas vara igång först efter jul.

Folk är uppretade - vad har du att säga till dem som drabbats?

– Det är inte så mycket att säga annat än att vi ber om ursäkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".