Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skola

Allt färre femteklassare får stödundervisning

Publicerat tisdag 13 december 2016 kl 05.30
Anders Hägg: Har varit fult att plocka ut elever
(3:05 min)
Anders Hägg.
Specialpedagogen Anders Hägg säger att det inte finns resurser till att ge alla elever enskilt stöd. Foto: Simon Gunnholt/reporter

Stödundervisningen för landets femteklassare har minskat med hälften sedan början av 1990-talet. Det visar en färsk undersökning från Statistiska centralbyrån (SCB).

I början av 90-talet fick omkring var femte elev i årskurs fem stödundervisning. Nu är det var tionde elev.

Men förändringen behöver inte betyda att eleverna får sämre stöd. Det säger Anders Hägg som jobbar som specialpedagog på Lillsjöskolan i Östersund. 

− Det kan ju vara så att de elever som får stöd får det i klasserna i stället. Ett tag nu har det varit lite fult att plocka ut elever från klassrummet, men jag tror det börjar komma tillbaka, säger han. 

När P4 Jämtland hälsar på har han precis haft enskild undervisning med en elev.

− Fördelen är att man kan koncentrera sig mer specifikt på den eleven, det blir mer stöd till just den eleven, säger han. 

Men mest vanligt, säger han, är stöd i mindre grupper.

− Det går inte att ge alla barnen enskilt stöd, det finns det inte resurser till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".