Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Handel

Näthandeln ökar snabbt men vanliga butiker är störst

Publicerat tisdag 27 december 2016 kl 14.47
Forskare: Näthandeln står bara för sju procent
(1:28 min)
Full fart i julhandeln
Full fart i julhandeln Foto: Inger Marklund SR

Handeln är en stor del av julen. Nu har forskare tagit reda på varför vi handlar som vi gör.

Det är forskare på Luleå Tekniska universitet som forskat i ämnet. Dom har kommit fram till att E-handeln växer snabbt, men att vanliga butiker fortfarande är populärast.

– Det är bara sju procent som e-handeln står för. Så den stora volymen är ändå i butik. Men e-handeln växer mycket snabbare, säger Maria Ek Styvén, biträdande professor i marknadsföring på Luleå tekniska universitet.

Det som framkommit i forskningen är att kunder idag oftast är väldigt pålästa när de kommer till butiken- Är dom inte pålästa så har de flesta en smartphone och kan söka och jämföra på nätet medan de står i butiken. Det här ställer handeln inför nya utmaningar.

– De som jobbar i butikerna behöver då också mycket kunskaper. Inom handeln är det många som jobbar deltid eller under kortare perioder. Då är det en utmaning att utbilda och uppdatera all personal så att de är lika kunniga som kunderna som kommer in, säger Åsa Wallström, professor i marknadsföring på Luleå tekniska universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".