Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Elitfotboll - sponsring

Bara klart med ett av tre sponsoravtal för ÖFK

Uppdaterat fredag 31 mars kl 06.43
Publicerat torsdag 30 mars kl 20.00
Kommunikationschef: Det är värt de här pengarna
(1:05 min)
Montage: Östersunds snöhjärta vid Jämtkraft Arena och kommunens kommunikationschef Eva Larsson
"ÖFK är väldigt goda ambassadörer för Östersund. Vi är nöjda med det som vi fick ut av sponsringssamarbetet i fjol", säger Östersunds kommuns kommunikationschef Eva Larsson. Foto: Sveriges Radio

På lördag drar allsvenskan i gång, men alla sponsorpengar för Östersunds Fotbollsklubb är inte klara. Två av de större avtalen har inte skrivits på än.

Östersunds kommun, Östersundshem och Jämtkraft är alla sponsorer för Östersunds Fotbollsklubb. Men det är bara avtalet med bostadbolaget som är påskrivet än.

Förra året gick kommunen och de kommunägda bolagen tillsammans in med drygt 1,7 miljoner kronor.

Under torsdagen rapporterade P4 Jämtland att kommunen förväntas höja insatsen till 900 000 kronor i år, vilket kommunikationschef Eva Larsson tycker är väl investerade pengar.

– Som marknadsförare och kommunikationschef för Östersunds kommun så tycker jag att det är värt de här pengarna, säger hon.

Tjänstemannaförslaget om ett nytt ettårigt avtal mellan kommunen och föreningen ska upp för beslut i kommunstyrelsen på tisdag.

Avtalet med de kommunala bostadsbolaget Östersundshem är klart, de går in med 500 000 kronor.

Förra året sponsrade det kommunägda elbolaget, Jämtkraft, fotbollsklubben med 550 000 kronor, men årets avtal är ännu inte färdigförhandlat. Dessutom betalar Jämtkraft årligen en miljon kronor till arenabolaget för att få sitt firmanamn på arenan.

Östersunds kommun sponsrade i fjol Östersunds Fotbollsklubb med 700 000 kronor, efter en förhandling där klubben först krävde det dubbla. Nu har kommunen utvärderat sitt sponsorskap, genom att undersöka hur mycket publicitet insatsen gett.

– ÖFK är väldigt goda ambassadörer för Östersund. Vi är nöjda med det som vi fick ut av sponsringssamarbetet i fjol, säger Eva Larsson.

– De syns i många sammanhang. Det är inte bara rena sportresultat. Det är mycket runt omkring ÖFK som är intressant och som skapar ett positivt värde för Östersund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".