Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Språk

Inga lärare i samiska har utbildats i regeringens satsning

Publicerat måndag 3 april kl 05.45
Gustaf Fridolin (MP): Det är mycket allvarligt
(3:50 min)
Samiska skola Norge
1 av 2
"Ja, det är viktigt. För min del vill jag lära mig samiska för jag vill hålla kvar samiskan i världen och inte bara prata för att det är roligt. Jag vill ha den kvar", säger 12-åriga Aniella Kråik från Järpen. Foto: Sveriges radio
Samisk flagga
2 av 2
Det råder stor brist på lärare i samiska i Sverige och det har gjort att bara hälften av de samiska elever som vill läsa samiska får den utbildning de har rätt till. Foto: Ronja Mårtensson/SR

Det råder stor brist på samisktalande lärare i Sverige. Därför flyttar nu elever från länet till Norge för att få undervisning.

Sverige har upprepade gånger fått skarp internationell kritik för att inte uppfylla det man lovat i minoritetsspråkskonventionen som Sverige skrev på för snart 17 år sedan, det rapporterar P1-programmet Kaliber i dag.

I Åre kommun finns det modersmålsundervining i samiska, men inte i lika stor omfattning som på andra sidan gränsen i Norge. Vilket gjorde att 12-åriga Aniella Kråik från Järpen i höstas bytte skola och land, för hon tycker språket är viktigt.

– Ja, det är viktigt, om man inte vill prata samiska eller inte vill vara same då behöver man inte, men för min del vill jag lära mig samiska för jag vill hålla kvar samiskan i världen och inte bara prata för att det är roligt. Jag vill ha den kvar, säger hon.

På skolan i samhället Snåsa norr om Trondheim är all undervisning på sydsamiska. Aniella Kråik är uppvuxen med sydsamiskan som hennes mamma pratar.

Det råder stor brist på lärare i samiska i Sverige och det har gjort att bara hälften av de samiska elever som vill läsa samiska får den utbildning de har rätt till. Sverige har också fått återkommande kritik från Europarådet om att man inte uppfyller kraven i minoritetsspråkskonventionen, inte minst för att det saknas utbildning till lärare.

– Jag tycker är mycket allvarligt. Och det var en av de saker jag verkligen förvånades över som utbildningsminister att här finns det en konvention som undertecknats och som vi i decennier har brutit mot och fått kritik för, säger utbildningsminister Gustaf Fridolin (MP).

Den ämneslärarutbildning för årskurs sju till nio och gymnasiet som regeringen beslutade om 2014 har inte lockat några sökande överhuvudtaget. Det berättar P1-programmet Kaliber i dag. En orsak är arbetsmarknaden: sameskolorna stäcker sig bara till årskurs sex och det är få elever som läser samiska på högstadiet och gymnasiet. Förra läsåret var det bara 19 elever i hela landet som läste samiska i årskurs 9.

Det gör också att få personer har läst tillräckligt med samiska för att vara behöriga att söka till ämneslärarutbildningen. Men Gustav Fridolin försvarar regeringens satsning.

- Jag tror att det är dumt att göra det bästa till det godas fiende, det är bra att vi har börjat utbilda lärare, men vi behöver göra mer. Jag har hört den kritiken tidigare och jag ser att vi behöver fler lärare som kan undervisa i samiska i olika åldrar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".