Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Samhälle

Bussar ska få företräde i trafiken i Östersund

Publicerat tisdag 11 april kl 04.00
Politiker: Vi måste bli smartare
(2:50 min)
Trafikmiljö med bilar och buss vintertid (Odensala, Östersund)
1 av 4
Stadsbussarna har allt svårare att hålla tidtabellen när trafiken allt mer tätnar i Österund. Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio
Enkät trafiken
2 av 4
Marina Thingvall från Brunflo tycker att det är för mycket trafik i Östersund. Foto: Lina Wahlnemo/Sveriges Radio.
Enkät biltrafik
3 av 4
Göran Winberg tycker att Östersundsborna ska åka mer kollektivt. Foto: Lina Wahlnemo/Sveriges Radio.
Florian Stamm Miljöpartiet gruppledare Östersund
4 av 4
Florian Stamm, Miljöpartiet, vill styra över trafiken till bussar. Foto: Filip Gustafsson Högman/Sveriges Radio

Det blir allt tätare trafik i Östersund. Nu vill politikerna få bilister att åka kollektivt genom att ge bussarna företräde i trafiken.

Östersundsborna äger i dag fler bilar än per hushåll än tidigare, enligt siffror från SCB. Östersunds kommun ökade med lite drygt en procent medan antalet bilar ökade med lite drygt två procent.

En av dem som upplever att det har blivit mycket trafik i Östersund är Marina Thingvall:

– Det är för mycket trafik. Det är stökigt och kunde gott i och väl minska.

Att trafiken verkligen har ökat bekräftas av ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden Florian Stamm (mp):

– Vi vet ju att det i snitt åker 1,2 personer i varje bil. Där måste vi bli smartare, säger han.

Det blir allt värre trafik i Östersund vilket bland annat skapar köer. Förra året ökade antalet bilar mer än vad befolkningen ökade.

Nu har läget börjat bli ohållbart för bland annat Stadsbussarna som har problem att ta sig fram och hålla tidtabellen.

– Då tappar man förtroendet för busstrafiken. Om jag står i busskuren och bussen inte kommer, ja då kanske jag tar bilen nästa gång i stället, säger Florian Stamm.

Nu har kommunen börjat titta på lösningar för kollektivtrafiken. Det blir inga nya broar eller nya vägnät. Däremot kan trafiken för bussar trimmas in med egna bussfiler vid infarterna till Östersund och trafikljus som släpper fram bussar. 

Arbetet har precis börjat.

– Enkla lösningar som signalprioritering kan komma igång ganska snabbt.  Men komplexa lösningar med exempelvis egna bussfiler tar lite längre tid, säger Florian Stamm.

Östersundsbon Göran Winberg har lite idéer på hur man kan minska trafiken i Östersund när P4 Jämtland gjorde en enkät på stan.

– Åk kollektivtrafik. Använd bilpool. Min egen bil går bara 800 mil per år, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".