Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Cykeltrafik

Ny strategi kan drastiskt ändra villkoren för cykling

Uppdaterat fredag 28 april kl 10.10
Publicerat fredag 28 april kl 08.20
Bygge av expresscykelväg på Brunflovägen i Östersund
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio

Samtidigt som exempelvis Östersunds kommun satsat avsevärda pengar på så kallade expresscykelvägar, vilket väckt blandade reaktioner, så lanserar nu regeringen en ny cykelstrategi.

Den kan drastiskt komma att förändra villkoren för både cyklisterna - och för trafikplanerarna.

Bland annat ska dagens förbud mot att cykla på en 50-väg om det finns en cykelbana intill slopas, skriver Dagens Nyheter.

Ett annat förslag är att införa särskilda cykelgator med en högsta tillåten hastighet på 30 kilometer i timmen.
"Motordrivna fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken", skriver regeringen enligt tidningen.

Regeringen vill också att det utreds om cyklister ska få tillåtelse att svänga höger även om trafikljuset visar rött.

I strategin, som presenteras vid en presskonferens under fredagen, finns inga konkreta mål över hur mycket cyklingen ska öka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".