Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tågtrafik

Inlandsbanan planerar miljardinvestering

Publicerat onsdag 24 maj kl 11.33
Vd: Vi måste få en bättre bana
(6:58 min)
Man i jeans och kavaj står på spåret vid ett Inlandsbanetåg
Inlandsbanan AB har hittat ett företag från Australien som är berett att investera i upprustning banan, säger vd:n Peter Ekholm. Foto: Marcus Frånberg/Sveriges Radio

Nu finns planer på en historisk miljardinvestering för att rusta upp hela Inlandsbanan inom de närmaste åren. Investeraren kommer från Australien.

Inlandsbanan, som sträcker sig mellan Gällivare och Mora, skulle kunna utvecklas till en attraktiv transportled som kraftigt förbättrar förutsättningarna för transportarbeten och samhällsservice i hela inlandet, menar bolaget som driver trafiken.

För det krävs investeringar på en miljard eller mer och vid en pressträff på onsdagen presenterades en möjlig lösning.

– Vi måste få en bättre bana, och då tror inte jag att det är möjligt att göra i små steg eller lite småskvättar här och där, utan då är det ett rejält tag som behövs, säger vd:n Peter Ekholm.

Det är all räls och slipers som behöver bytas ut för att kunna utveckla trafiken och nu finns ett företag från Australien – Macquarie som jobbar med fondförvaltning, bland annat svenska pensionsfonder – som är berett att gå in och investera i upprustning av Inlandsbanan.

– De är en enormt kompetent organisation för att driva igenom såhär stora projekt på kort tid, säger Peter Ekholm.

Inlandsbanan AB och Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring och Peter Ekholm tror att ett investeringsbeslut kan vara klart före jul.

– Vi vill tillsammans med befintliga ägare hitta en möjlighet att investera i banan. Det rör sig om flera miljarder kronor för att få upp banan i gott skick längs hela sträckan. Genom en modernisering kan vi möta olika kundbehov längs hela sträckan, säger Henrik Dahlström, Senior Vice President för Macquarie Infrastructure and Real Assets i ett pressmeddelande.

Henrik Dahlström var med vid pressträffen men avböjde att vara med på en radiointervju med hänvisning till företagets policy som inte tillåter intervjuer i etermedier. 

Fortfarande pågår diskussioner om hur planerna ska förverkligas samt förhandlingar mellan kommunerna som äger Inlandsbanan och Macquarie, men bådas förhoppning är att landa i ett avtal så snart som möjligt, skriver Inlandsbanan i pressmeddelandet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".