Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Besöksnäring

Stor brist på taxi – hotellen får skjutsa sina gäster själva

Publicerat lördag 11 november kl 10.00
Hotellägare: Lösningen blir att vi får köra själv
(1:21 min)
Kvällsbild med oskärpa av taxibil i stadsrondell
1 av 3
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio
Johnny Jonsson vd Scandic city Östersund
2 av 3
Taxiägare säger att högkonjunkturen gör att efterfrågan har ökat, men hotellägaren Johnny Jonsson menar att det även handlar om planering och framförhållning. "Vet man om de här sakerna som händer då tycker jag att man borde kunna bemanna upp för det." Foto: Fredrik Vestberg/Sveriges radio
Linus Ekqvist vd Taxi Östersund taxiköer Östersunds kommun
3 av 3
"Vi måste leverera till den efterfrågan som finns. Annars riskerar vi skada vårt varumärke och anseendet för branschen", säger Linus Ekqvist som är vd för Taxi Östersund. Foto: Fredrik Vestberg/Sveriges radio

Det är riktigt svårt att boka taxi i Östersund under vissa tider på dygnet. Ett problem för hotellen som får rycka ut och köra gästerna själva.

P4 Jämtland har pratat med flera hotellägare i Östersund. Samtliga bekräftar att det dagligen är problem med att få tag i taxibilar, främst på morgonen och till helgen då många ska med flyget samtidigt.

Vilket gör att hotellpersonal ofta får skjutsa gästerna i sina privata bilar.

– Vi vill ju lösa det för våra gäster och lösningen blir att vi kör dem själv, säger Johnny Jonsson, vd på ett hotell i centrala Östersund.

Hur ofta sker det?

– Svårt att säga, men en av tio eller två av tio gånger säkert. 

Taxiägare säger att högkonjunkturen gör att efterfrågan har ökat, men Johnny Jonsson menar att det även handlar om planering och framförhållning.

– Vet man om de här sakerna som händer då tycker jag att man borde kunna bemanna upp för det, säger han.

Linus Ekqvist är vd på Östersunds största taxibolag och han säger att han är medveten om att det kan vara svårt att få tag i en taxi vid vissa tillfällen. Att högkonjunkturen, med ett ökat antal gäster i Östersund, gör att trycket ökat. Han efterlyser även mer information från hotellen.

– Det vi har gjort och fortsätter att göra är att utöka samarbetet med hotellen. Att skapa smidiga bokningskanaler in och även kommunicera med varandra då vi vet att två veckor är det det här på gång så att vi kan hålla en fordonsflotta som matchar behovet, säger Linus Ekqvist vd på Taxi Östersund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".