Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS lägger verksamhet i Östersund

Publicerat fredag 7 oktober 2005 kl 16.54

SOS Alarm i Östersund kommer att behöva anställa mer personal. Redan från årsskiftet ska de ansvara för en ny rikstäckande kundservice för större företag som är verksamma över hela landet men vill ha en enda kontaktpunkt.

Exempel på sådana kunder är Posten, Vattenfall, Banverket och Skattemyndigheten.

Den nya kundservicen innebär till en början tre nya jobb men det kan efterhand bli ytterligare någon anställd. Arbetsuppgifterna blir främst analyser, statistiksammanställning och annan rapportering för kundernas räkning.

SOS Alarm väljer att förlägga sin nya kundservice i Östersund efter att de, liksom andra bolag med statligt ägande, tillfrågats om att förlägga verksamhet till orter som förlorat militära jobb.

- Men det beror också på att vi är mycket nöjda med funktionen hos centralen i Östersund. De ansvarar sedan tidigare för rikstjänster för döva, risklinjen för stora delar av landet och det har fungerat bra. Dessutom säkrar det här verksamheten för SOS-centralen i Östersund, som är en av de mindre i landet. Det säger Sven-Runo Bergqvist, VD för SOS Alarm, till Radio Jämtland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".