Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rätt val av skola kan vara avgörande för ditt barns läs- och skrivinlärning

Publicerat måndag 14 november 2005 kl 07.00

Med datorns hjälp kan länets skolbarn bli bättre på att skriva och läsa. Det visar en norsk pedagogisk metod som spridits på många håll i landet.

Men trots att läskunskaperna bland svenska elever sakta blivit sämre på 10 år, är intresset minst sagt svalt på dom flesta håll i länet.

ITis, IT i skolan hette ett statligt projekt som skulle stimulera datoranvändningen som pedagogisk metod i skolan. Bland annat bjöds den norske pedagogikforskaren Arne Tragetorn in som kursledare vid tre tillfällen. Hans metod går ut på att låta barn börja sin skrivträning vid tangentbordet. Kontroversiellt men framgångsrikt, till exempel i Göteborgs kommun. Här i länet fick totalt 370 pedagoger gå Tragetons kurs, allt från lärare och fritidsledare till rektorer. Och det här var bara en av många insatser under flera år. Men trots ITis arbete, förblev intresset svalt.

- Det beror främst på att det inte finns någon strategi för hur man skulle jobbade vidare efter kurserna. Där det fungerat finns en polistisk enighet om att man ska satsa på det här, då har man också avsatt pengar för det, säger Iris Strömberg, tidigare regional samordnare för det statliga projektet ITis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".