Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Felstavning hyllas i Friggamodellen

Publicerat måndag 14 november 2005 kl 17.52

Pedagogisk forskning från Norge visar att barn blir bättre på att både läsa och skriva om de börjar vid tangentbordet. Men på Friggaskolan i Österund är tangentbordet långt borta.

Penna och i vissa fall oläsliga bokstäver med tillhörande stavfel duger lika bra som något annat.

Idén föddes när barn med invandrarbakgrund mötte svenska språket för första gången. Lågstadieläraren Margareta Öhrnell och hennes kollegor fick ägna all energi åt att hålla liv i den lilla lust till lärande som fanns.

Och nu får eleverna i första klass på Friggaskolan ta del av samma vårdande metod.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".