Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trögt för anhörig att få besked av Krokoms kommun

Publicerat tisdag 15 november 2005 kl 12.22

En kvinna som inte ville ha hemvård i Krokoms kommun skulle i stället bli uppringd av vårdare dagligen. Men en dag missade hemvården att ringa samtalet - dagen efter hittades den 81-åriga kvinnan död.

Snart ett år efter dödsfallet har dottern till kvinnan inte fått något besked om hur man kunde missa så i rutinerna, trots att utredningen ligger färdig på kommunen. Det beror, enligt handläggaren, på att de bara har ett hemnummer till dottern och där har ingen svarat på arbetstid.

Det var efter julfirandet som något klickade i rutinerna och kvinnan fick aldrig sitt telefonsamtal som skulle säkerställa att allt var rätt ställt. Ett par dagar efter jul hittades hon på golvet i sitt hem, hur eller när hon dött fastställdes aldrig. Kvinnans dotter som begärt att hemvården skulle hålla telefonkontakt med kvinnan skrev i februari en skrivelse till kommunen och begärde en förklaring till vad som gått snett.

Sedan dess verkar en hel del ha hänt, rutinerna har ändrats, signeringslistor har införts och om ingen svarar ska man nu i regel göra ett tillsysnbesök. Dessutom pågår just nu en omorganisation som ska korta avstånden mellan personal och arbetsledare.

Ärendet ska dras inför socialnämnden innan året är slut och landstinget ska få en lex-sara anmälan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".