Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Unik granskning ska halvera antalet halkolyckor

Publicerat tisdag 15 november 2005 kl 16.01

Varje år dödas 50-60 bilister i halkolyckor i Sverige. Den som vill klara sig från att slira bör investera i en bil med ett antisladdsystem och låta bli att köra om, visar en undersökning.

Två av tre dödsolyckor i vinterväglag sker vid möte eller omkörningar på landsvägar. De flesta förare som dödas är mellan 20 och 30 år.

För första gången har Vägverket gjort en omfattande undersökning av orsakerna bakom ett större antal dödsolyckor i vinterväglag. Totalt 192 olyckor med 236 omkomna bilister på vinterväglag under åren 2000-2004 har detaljgranskats.

Halvering

För att minska halkolyckorna har 13 myndigheter, organisationer, företag och andra aktörer inom vägtrafikens område gått samman i ett projekt. De har var för sig tagit fram och deklarerat sina egna avsikter och åtgärder.

-Målet är att minska halkolyckorna med hälften till 2007. Alla i projektet ska på olika sätt utifrån sina förutsättningar bidra till detta, sade Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö när projektet presenterades på tisdagen.

Vägverket ska exempelvis tillsammans med Motormännens Riksförbund säkerhetsklassa de större vintervägarna. Utbyggnaden av mitträcken ska intensifieras. De närmaste åren ska 25 mil nya räcken byggas varje år för att förhindra mötesolyckor.

Antisladdsystem

-Det är också viktigt att alla nya personbilar förses med antisladdsystem. Detta system har gett häpnadsväckande positiva effekter. För bilar med antisladdsystem har olyckorna på våta vägbanor minskat med 56 procent.

-Näst bilbälte är antisladdsystemet den enskilt mest trafiksäkerhetshöjande faktorn, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingsvall till TT.

Enligt Tingvall har i dag 23 av de 25 vanligaste nyare bilmodellerna i Sverige antisladdsystem.

-Vi är ledande i världen på detta, tillägger han.

Halkkarta

Bland övriga insatser som aktörerna bestämt sig för att genomföra är en halkriskkarta från SMHI.

SMHI informerar från och med nästa vecka på sin hemsida om halkrisken ett dygn framåt.

Assistancekårens bärgare ska förse Vägverkets informationscentraler med snabb information om blixthalka och andra hinder.

Bilprovningen har lovat upplysa alla sina kunder om vad man bör tänka på vid vinterkörning. Företaget NCC ska på försök lämna plogbilarnas GPS-position och deras uppdrag till Vägverkets informationscentraler.

Däckspecialisternas riksförbund ska genomföra ett märkesneutralt test av vinterdäck. Flera av aktörerna vill arbeta för en ökad användning av dubbdäck, införa flera däckrazzior och låta allt fler övningsköra på halkbanor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".