Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Falsk marknadsföring av mobiler lurar unga

Publicerat torsdag 25 maj 2006 kl 08.56

Låga priser lockar många ungdomar att teckna mobilabonnemang som senare visar sig vara nitlotter på flera sätt.

Och även om medvetenheten kring problemet ökar varnar ändå konsumentvägledare ungdomar för abonnemangsformerna.

Det finns en djungel av mobiltelefoner och möjliga mobilabonnemang. Och några som har koll på vad man ska ha är just ungdomar. Men kanske framför allt, så vet de som marknadsför mobiler vad folk ska ha, gärna något billigt och bra.

Erbjudandet om att betala en krona för en ny mobiltelefon lockar många men det finns problem, enligt Ingrid Krylén som är konsumentvägledare

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".