Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet sänder inte längre. I detta program fick barnen plats i samhällsdebatten och du som lyssnare...

Lyssnarbrev: "Det funktionshindrade barnet får ofta betala för integrationen"

Publicerat onsdag 3 februari 2010 kl 11.01

Katarina Hahr, gäst i fråga Barnen, undrade om barnpanelen skulle vilja gå kvar i sin gamla skola om de förlorade synen eller hamnade i rullstol. Hanne Uddling, som är logoped, skriver: "Vad är viktigast - elevens rätt till utbildning av pedagoger med erfarenhet av funktionshindret eller kommunens möjlighet att "skryta" med att alla är välkomna?"

SPSM (Statens Pedagogiska SkolMyndighet) har sett att elever med särskilda behov kan må bäst av att vistas i en skola/studiegrupp som är anpassad till funktionshindret.

Jag jobbar som logoped och har sett integrationens för- och nackdelar. Just nu jobbar jag i en klass med elever som har diagnos språkstörning. De försöker vara ute i stora klasser vissa lektioner, men de kommer alltid till korta. De har ofta svårt att ta instruktioner i stor grupp, missförstår lärare och kamrater och väljer oftast själva att flytta in verksamhetet till oss där vi alla förstår och anpassar skolan till deras behov.

Om man "bara" sitter i rullstol behöver man ju bara hiss och utrymme, men så snart specialpedagogiska insatser behövs tror jag ändå att det är det funktionshindrade barnet som får betala för en integration. I gruppen funktionshindrade är ju elever med språkstörning relativt lätt funktionshindrade och ändå ser vi varje vecka hur våra elever misslyckas i stora klassen.

Om man jämför med sjukvården så har man ju tidigare tyckt att det är bra om flera sjukhus i Sverige kan gör hjärtoperationer på barn. Jag hörde en amerikansk läkare som sa att det är riskabelt att sprida ut operationerna så här, det vore bättre om Sverige och Norge gick samman om ett sjuhus där man gör alla operationer, då blir befolkningsunderlaget tillräckligt stort och kompetensen ökar. Vems perspektiv är viktigast: Barnets- att opereras av så skickliga läkare som möjligt eller Sjukhusets - med den status som en barnkardiologisk avdelning innebär?

Elevens rätt till bästa utbildningen av pedagoger med erfarenhet av funktionshindret eller kommunens möjlighet att "skryta" med att alla är välkomna?

Alla barn har rätt att skapa sin identitet och tillhörighet. Är det vi runtomkring som säger att det är mindre fint att höra till en funktionshindrad grupp?

Hälsningar Hanne Uddling
Hör Katarina Hahrs fråga och barnpanelens svar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".