Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet sänder inte längre. I detta program fick barnen plats i samhällsdebatten och du som lyssnare...

Lyssnarsynpunkter till programmet 2/10

Publicerat torsdag 6 oktober 2005 kl 14.51

Måste det smälla och ryka?

– Om NO-ämnet

Hej!

Något som gör naturvetenskap svårare än det behöver vara är att man ibland utelämnar information för att man tror denna är för svår. I själva verket information som kan göra allt begripligt. Jag vikarierade i kemi med en lärobok som försökte förklara pH utan att nämna vätejoner. pH blir väldigt konkret och begripligt om man vet att det är ett mått på mängden vätejoner, men blir tämligen abstrakt utan denna kunskap.

Hälsningar

Mats S

Hej!

Lyssnade till Er utomordentliga program om skolan i helgen, som då handlade om NO-ämnet. Här kommer mina synpunkter i punktform.

1. Inte en gång i programmet var det någon person (förutom journalisten) som talade talade om teknik (praktisk konst) och företagande. Hela skolväsendet ända upp tom teknisk högskola saknar insikten om att utbildning i första hand är till för att ge oss människor försörjning och därmed välstånd.

2. Det finns ingen utbildning i den svenska grundskolan i  ämnesgruppen : teknik, design, uppfinningar, företagande, förvaltande, enterprenörsskap och  företagande. Man måste skapa tydliga bilder som präglas i barnens självbild. Just nu och de senaste 40 åren har präglingen åt det andra hållet varit tydlig. Man skall få jobb, man skall söka jobb, det är någon annan som bestämmer. Varför det är så ?

3. Skolväsendet ända upp till och med de tekniska högskolorna ger en tydlig bild att skolan och även forskningen är till för sig själv. Ett exempel: När jag var färdig civilingenjör så ville min professor i akustik att jag skulle fortsätta och forska och doktorera. När jag istället ville ut och jobba i ”verkligheten” så förstod han inte vad jag menade. Det är ju forskning som är det viktiga, tyckte han.

4. Ingen av de elever som ni intervjuade associerade NO med teknik och företagande. Det är så typiskt att skolan endast lyckas förmedla inriktningar som läkare, miljövård, medicin, samhällsplanering och liknande mjuka områden inom NO-teknik. Detta beror med stor sannolikhet av en kombination av orsaker: De flesta lärare har ingen  erfarenhet av förtagande. Dessutom är det ett arv av 68-rörelsen som sitter kvar i skolans värld. När man var student och ung lärare fick man lära sig att företagande, teknik mm var snarlikt med miljöförstöring, ekonomisk utsugning och kapitalism.

5. Ställ Er frågande varför svenska ungdomar i så hög grad saknar utbildning inom tekniskt inriktad NO-utbildning, teknik, design, företagande, bokföring, export, import och den extremt tydliga kopplingen till vårt välstånd.  Jag tror bara att skolväsendet inte tänkt och planerat att detta skall vara nödvändigt. Det är någon annan som fixar denna kunskap, kultur och självbild.

6. Lär vi tidigt barnen att det är dem samhället behöver, att det är de som skall bygga de nya svenska företagen, att vi måste vara duktiga tekniska exportörer och industrimänniskor om vi skall ha råd med jämställdhet, jämlikhet, importera mat, sjukvård, skolan, äldrevården, humanismen, roliga prylar mm. Ja, då tror jag att barnen och ungdomarna efter hand kommer att påverkas och kanske starta företag innan de gått ut gymnasiet.

7. Skolans uppgift måste vara att ge eleverna denna insikt och vara en tuff och modern konkurrent till dumskallekulturen i media som präglar ungdomar i drömmar om ”titta på mig”, ”idoldyrkan”, spel o dobbel, och annat; på ren svenska skit.

Med vänlig hälsning och sluta inte denna programserie. Tar ni upp de rätta frågorna på rätt sätt, kan Ert program verkligen fungera som en murbräcka in i skolans mycket tröga struktur.

Anders Westin

Sluta propagera för naturvetenskap

Hörde ert program i helgen om naturvetenskap. Skulle föreslå att ni tittar er omkring och analyserar varför det finns så många frusterade, överutbildade, arbetslösa naturvetare. Hela denna propagandemaskin som ni är en del av, leder stackars elever och studenter till arbetslöshet.

Det är endast inom ett riktigt fåtal områden inom teknik, dvs civilingenjörer, där det finns behov av nya krafter. I princip efterfrågas inga ”vanliga” naturvetare från universiteten.

Resten av naturvetenskapen är ju endast forskningsinriktade ämnen och där finns ingen plats till fler. Arbetslösheten bland disputerade naturvetare är just nu skrämmande hög. Ingen efterfrågar deras utbildning och de blir alltsom oftast betraktade som överkvalificerade när de söker tjänster utanför akademin.

De flesta av dessa är unga kvinnor. De har disputerat inom främst biovetenskap och där sitter tidigare generationer tungt på sina fasta lektors- och professorstjänster. Trots att de lyssnat på alla råd och gjort precis alla de uppoffringar som samhället uppmanat de till står de nu arbetslösa.

Själv är jag byråkrat idag men läste naturvetenskap på gymnasiet. Ovärderlig kunskap som jag alltjämt har nytta av. Men på universitet höll jag mig nogsamt borta från naturvetenskapen.

Såvida man inte vet i förväg att man får arbete efter utbildningen, vilket egentligen bara gäller läkarlinjen, uppmanar jag inga längre att utbilda sig inom naturvetenskap på universitetsnivå.

Det är trist att er bild och att dessa 60-åriga propagandister som ni citerade i programmet är totalt verklighetsbefriade. Det fanns behov av naturvetare när 40-talisterna byggde ut högskolan/universiteten till sina egna tjänster. Nu när dessa institutioner drar ned på forskning och utbildning är det främst inom naturvetenskap och humaniora. Just de områden där det finns ett hav av arbetslösa akademiker.

Trots att jag arbetar idag med regionala utvecklingsfrågor och inser behovet av att vi behöver välutbildad arbetskraft för att nå tillväxt kan jag inte komma till annan slutsats att det behövs inte fler naturvetare idag i Sverige. I princip efterfrågar inga privata företag naturvetare längre och den offentliga sektorn är mätt och full.

Mitt förslag är därför att ni lyfter er journalististiska nivå något och ser bortom propagandan från utbildningsdepartementet mfl instanser. Mitt förslag att ni söker upp några av dessa unga disputerade naturvetare som kan delge er den hemska nakna sanningen - att naturvetarutbildningar leder till arbetslöshet och armod!

Vänliga hälsningar

Mats L.G. Rosén, Lund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".