Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012. För den som vill veta. Varje torsdag svarar kunskapspanelen från Göteborgs universitet på...

Läs chatten med Thomas om historia

Publicerat torsdag 5 mars 2009 kl 11.14
Moderator: Nu börjar chatten med Thomas Magnusson, välkommen att ställa din fråga.
Fredrik Axelsso: Här i Göteborg finns det ju spår av näringsidkare och industrimän med engelska -och tror jag, skotska - namn, som Dickson, Carnegie och Keiller. Vad var det som drog dem just till Göteborg?
Thomas Magnusson: Det förefaller som om den billiga arbetskraften i Sverige betydde en hel del för dessa brittiska företagare. Men man får också komma ihåg att de allra flesta av dessa familjer sysslade med handel över de stora haven och därför kände kontakt och närhet i första hand med släktingar och vänner i andra hamnstäder. Det är heller inte oviktigt att en eller två familjer som vra först i Lilla London utövade dragningskraft på de hemmavarande.
Jan-Olof Lenber: Hej, Man läser ju i historiska sammanhang om upptäcktsresande som gjort anspråk på landområden på nord- och sydpolen bara genom att driva ner en flagga i snön. Det där funkar väl knappast idag - men hur regleras gränserna på polerna idag?
Thomas Magnusson: Det där med flaggan betyder i realiteten ingenting, men har symbolvärde för den stora mediepubliken. Vilket landområde som tillhör den ena eller andra nationen blir alltid till sist en bi- eller multilateral avtalsfråga.
Lisbeth: Jag cyklar varje morgon förbi Nya varvet. jag funderar på om det finns något ”Gamla varvet”. var ligger/låg det i så fall?
Thomas Magnusson: Gamla varvet låg nära intill nuvarande Sjöfartsmuséet på sydsidan. Numera är området igenfyllt. Gamla varvet kallades av och till Amiralitetsvarvet, eftersom svenska flottan anlitade varvet. Nya varvet är inte heller så nytt, det tillkom under Stora nordiska kriget alldeles i början av 1700-talet. Hej Thomas
Anonym: Hur länge har spårvagnar funnits i Göteborg och varför har man inte byggt någon tunnelbana?
Thomas Magnusson: Jag kan tyvärr inte ge något exakt svar på frågan om när spårvägen inleddes i Göteborg. Alldeles klart är emellertid att hästspårvagnar förekom åren kring 1880. Med elektrifieringen under 1900-talet kom så de motordrivna vagnarna. Tunnelbana i Göteborg har faktiskt diskuterats då och då, eftersom en sådan förmodligen skulle lösa många trafikproblem. Men markgrunden i Göteborg är dessvärre inte tjänlig för ett utbyggt tunnelbanesystem. Kring älven och på annat håll finns nämligen stora rörliga lerskiffrar som trotsar alla beräkningar (Surteraset 1951, Tuveraset 1977). Hej så länge Thomas
Ingela Petterss: Är Sociala huset (Nuvarande Pedagogen) det första sjukhus som fanns här i Göteborg?
Thomas Magnusson: Nej. Det första Sahlgrenska sjukhuset låg på Sillgatan (nuv. Postgatan). Därefter fick detta sjukhus sina vårdlokaler i Oterdahlska huset vid Östra hamngatan (nuv. Medicinhistoriska muséet). Först därefter inhystes sjukhuset i ”Sociala huset). Tack för frågan !
Moderator: Nu är det fem minuter kvar. Passa på att ställa dina frågor till Thomas Magnusson nu!
Mårten: Jag har lite funderingar kring varför Stockholm blev huvudstad och inte Göteborg. Göteborg ligger ju trots allt närmare kontinenten.
Thomas Magnusson: Hej Mårten! Näringsliv och handel för Sveriges del var centrerade kring Östersjön före mitten av 1600-talet. Det var då som Stockholm fick status av rikets huvudstad, som faktiskt låg i mitten av det svenska väldet. Finland var en del av Sverige (östra rikshalvan). Efter de svenska erövringskrigen ca. 1660 införlivades Skånelandskapen och Bohuslän med Sverige. Dessförinnan fanns endast en liten strimma svenskt land vid älvmynningen där Göteborg också anlades.Tanken att Göteborg skulle ha kunnat bli huvudstad var alltför främmande för makthavarna. Hej Thomas
Anonym: Lästa att du är specialintresserad av 1700-talet och början av 1900-talet. Vad är det som gjort att du specialiserat dig på de områdena?
Thomas Magnusson: Hej! 1700-talsintresset kommer sig av att epoken rymmer tillräckligt många välkända moderna element samt tillräckligt många främmande inslag för att väcka mitt intresse. Mitt intresse för 1900-talet gäller tiden ca.1920-1945. Skälet är närheten i tid och den obotliga mänskliga tragedin. Hälsningar Thomas
Moderator: Nu avslutar vi chatten, tack för alla frågor!
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".