Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga kontanter på Stockholmsbussar

Publicerat fredag 27 oktober 2006 kl 16.45
Inga kontanter ombord.

Arbetsmiljöverket förbjuder hantering av kontanter på alla bussar i kollektivtrafiken i Stockholms län från årsskiftet. Det är nödvändigt för att minska risken för rån och hot, säjer Arbetsmiljöverkets jurist Andreas Tidström.

– Vi konstaterar en förhöjd risk för rån och vi ser att kontanterna är en orsak till bussarna rånas. Det enda sättet vi ser i dag är att kontanterna tas bort, säger Andreas Tidström.

Vad kommer det att innebära för busschaufförerna i Stockholms län?

– Förhoppningsvis en säkrare arbetsmiljö, det är tanken.

Vad kommer det att innebära för resenärerna?

– Att man måste ändra sitt inköpsmönster när det gäller bussbiljetter. Att man köper den på annat sätt en ombord på bussen.

Arbetsmiljöverkets beslut kommer efter flera fall av hot och våld. Kommunals skyddsombud har tre gånger på fem veckor stoppat hanteringen av kontanter på bussarna för att få till stånd en förändring.

Föreslog kameraövervakning
Storstockholms Lokaltrafik, SL, har föreslagit kameraövervakning på bussarna och att så lite kontanter som möjligt ska användas på bussarna.

Men det räckte alltså inte för Arbetsmiljöverket, som nu begär att de tre bussbolag som bedriver trafik åt SL måste hitta en annan lösning före årsskiftet. Fortsätter de sälja kontantbiljetter därefter, måste de betala vite på en miljon kronor. 

SL:s ledning vill inte kommentera beslutet förrän man satt sig in i detaljerna.

Är förvånad
Mona Boström, som är vd för kollektivtrafikbolagens intresseorganisation, Svenska Lokaltrafikföreningen, är förvånad över beslutet.

– Vi hade nog trott att den argumentation som man hade från entreprenörernas och SL:s sida, om att man ska minimera kontanthanteringen men inte ta bort den, skulle få gehör. Mest förvånad måste jag säga att jag är, säger hon.

Hot på bussar är ett problem också på andra håll i Sverige, men eftersom lokaltrafiken har kommit olika långt mer åtgärder, tror inte Mona Boström att dagens beslut har någon betydelse för andra trafikbolag än SL.

Eftersom en del andra hotfulla situationer har andra orsaker, så tror hon att problemen finns kvar.

– Vi tycker att det är viktigt att man funderar över att vidta åtgärder för att öka tryggheten för all de olika typer av situationer som riskerar att möta.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Marita Öberg, Radio Stockholm
marita.oberg@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".