Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på bättre undervisning i svenska

Publicerat onsdag 1 november 2006 kl 12.37

Välutbildade lärare och bättre svenskundervisning för invandrare är de två viktigaste faktorerna för att göra skolorna bättre, enligt en rapport från Skolverket.

Men bara ungefär hälften av eleverna med utländsk bakgrund som har rätt till undervisning på sitt eget modersmål, har faktiskt en sådan undervisning.

Enligt Skolverkets lägesbedömning har 15 procent av eleverna i grundskolan rätt till modersmålsundervisning eller hemspråksundervisning som man sa förr.

Svårt hitta lärare
Skälen till att hälften av dem ändå inte har det är många. Det är svårt för kommunerna att hitta lärare, när undervisningen ligger efter skoldagen är det svårt för dem som åker skolskjuts att vara med och att många elever avstår är några exempel.

För få elever läser också ämnet svenska som andraspråk, fler borde göra det, tycker Skolverket.

En annan brist Skolverket lyfter fram gäller cirka 30 000 ungdomar i gymnasieåldern som inte kommer in på det vanliga gymnasiet och som rör sig mellan kommunalt uppföljningsansvar och arbetsmarknadsåtgärder.

Sammantaget finns 50 000 ungdomar 16 till 20 år gamla, för vilka gymnasieutbildningen inte är ett tillräckligt bra alternativ enligt verket.

Förändringar väntar
Den borgerliga regeringen som just tillträtt har länge kritiserat socialdemokraternas gymnasieskola och stora förändringar kommer om några år.

Regeringen har också, häromdagen, berättat om satsningar på kompetensutveckling av lärarna.

Och just bättre lärare står högst på Skolverkets lista över vad som behövs för att förbättra skolorna. Kommunerna måste anställa fler lärare med lärarexamen. De obehöriga lärarna utan pedagogisk examen och ämneskunskaper som anställts de senaste åren har inte kompetensutvecklats i ”förväntad takt”.

Eleverna lär sig när läraren kan intressera och motivera eleverna, och lärarna måste kunna undervisa även elever med olika kulturell och social bakgrund, enligt myndigheten.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".