Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lyckad insats mot sjukfrånvaro

Publicerat fredag 3 november 2006 kl 11.54

När Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg började kräva sjukintyg från första dagen av dem som ofta var hemma från jobbet, sjönk sjukfrånvaron dramatiskt. För det visar sig att frånvaron inte alltid beror på sjukdom. Det kan istället handla om personliga problem.

– Vi lever i ett sådant kravfyllt samhälle idag att du får problem på det privata planet och detta gör att man inte orkar gå till arbetet. Det var det vi såg och har tagit tag i, att kunna hjälpa våra medarbetare med att få stöd, säger personalsekreterare Britt-Marie Boberg som är en av dem som har granskat sjukfrånvaron på Sahlgrenska.

Förra hösten började Sahlgrenska sjukhuset kräva sjukintyg från första dagen av alla som sjukskrev sig ofta och det kombinerades med en rehabiliteringsutredning för alla som var borta mer än fyra gånger per år.

Personal kände sig anklagad
Från början var personalen inte glad över det här utan många tog det som en anklagelse från sjukhusledningen att de var borta från jobbet utan orsak.

Den granskning som nu har gjorts under det gångna året visar att det inte alltid är sjukdom som gör att de anställda stannar hemma utan ibland också personliga bekymmer.

Men den rehabiliteringsutredning som de ofta sjuka på Sahlgrenska har fått genomgå gör att många slutar att sjukskriva sig. Bara att någon bryr sig betyder mycket, säger Britt-Marie Boberg.

– Man har blivit sedd i organisationen. Man har fått en samtalskontakt med chefen där man har diskuterat vad den höga sjukfrånvaron beror på, och så har man kunnat ta tag i problemet, säger hon.

Avtal med krishanteringsföretag
Sahlgrenska har ett avtal med ett krishanteringsföretag dit anställda med problem hänvisas och det konkreta resultatet har alltså blivit en kraftig nedgång i korttidsfrånvaron.

Frånvaron är nere i bara en tredjedel av vad den var för ett år sedan. Och personalens kritik har till stora delar tystnat.

– De har känt att de har fått hjälp och stöd i den situation de har befunnit sig i. Vi gör detta för att vi väldigt gärna vill ha våra medarbetare närvarande på arbetet, och att man ska trivas. Det tror jag är gynnsamt för hela verksamheten, och i slutet för våra patienter, säger Britt-Marie Boberg.

Christer Fridén, Göteborg
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".