Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjöbefäl kritiserar räddningsinsats

Publicerat tisdag 7 november 2006 kl 04.00
Efter Finnbirchs förlisning växer kritiken mot räddningsinsatsen.

Sjöbefälsförbundet riktar kritik mot räddningsinsatsen vid lastfartyget Finnbirch förlisning förra veckan. Förbundet kritiserar Sjöräddningscentralens beslut att av säkerhetsskäl vänta med uppvinschningen av besättningen tills fartyget sjunkit.

– Det är en mycket mer allvarlig situation att ha 14 sjöman i havet under en sådan här stormig kväll. Rimligen borde det ha varit säkrare för sjömännen att ha blivit uppvinschade från fartyget, säger Sjöbefälsförbundets vd Christer Themnér.

Christer Themnér tycker att helikopterbesättningarna skötte sig bra på plats, men han är kritisk till Sjöräddningscentralens beslut att inte börja vinscha upp de 14 besättningsmännen på Finnbirch förrän fartyget slagit runt och de hamnat i vattnet.

Satt fyra timmar på skrovet
Då hade de suttit och hållit sig fast på fartygets skrov i snöstormen i runt fyra timmar med helikoptrarna kretsande ovanför sig.

Sjöräddningscentralens motivering till att vänta med vinschningen var att fartygets hastiga rörelser i den kraftiga sjöhävningen kunde innebära en risk för ytbärgaren från räddningshelikoptern och för att vajern från helikoptern kunde trassla in sig i fartyget i den hårda vinden.

Men den motiveringen är inte hållbar, anser Christer Themnér.

– Ska man försöka att rädda liv är det nog bäst att göra det medan de fortfarande är kvar ombord och innan de ligger i vattnet, säger han.

Kritiken växer
Efter Finnbirchs förlisning i onsdags växer kritiken och frågorna bland sjöfolk på internet. Christer Themnér tycker också att sjöräddarna borde ha inlett vinschningen tidigare.

Helikopterbesättningarna hade kunnat fira ner en tom sele som besättningsmännen sedan själva kunnat ta på sig, en metod som använts vid andra haverier.

Varför Finnbirch fick slagsida och sjönk är fortfarande oklart. Statens haverikommission utreder förlisningen och där intervjuas också de som var med ombord.

Krav på haverikommissionen
Christer Themnér på Sjöbefälsförbundet kräver att haverikommissionen också ska utreda Sjöräddningscentralens agerande under räddningsinsatsen.

– Den här gången var det bara 14, men sådana här fartyg har ofta lastbilsförare med sig och då kan det vara upp till tolv personer till. Haverikommissionen måste titta särskilt noga på detta så att vi kanske kan få lite bättre rutiner i framtiden, säger han.

Daniel Sundbaum
daniel.sundbaum@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".