Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”En film är främst ett varumärke”

Publicerat söndag 11 augusti 2002 kl 13.33
Vare sig man befinner sig i Hongkong, New Orleans eller Malmö så är det en exakt likadan affisch som blickar ner från väggen, en exakt likadan tandborste vilar i ungarnas motvilliga händer och en likadan liten nyckelring kan dingla vid bältet. Kulturkrönikan om känslan av gemenskap runt varumärket och de gemensamma värden konsumenterna ska ha när de glider ner i biofåtöljen.
Dicipline the message: modern marknadsföring på global nivå, genom alla kanaler, överallt och hela tiden. Så talas det med liknande röst om samma innehåll. Att marknadsföra en stor film från Hollywood är idag en hårt kontrollerad monolog. Ingen konsument, vare sig på södra Manhattan eller på söder i Helsingborg, ska stå villrådig i biljettkassan och fundera på varför man är där, vad man är ute efter. En film idag är inte främst en film utan ett varumärke, kärnan i det system av reklam och produkter som drar in pengar till bolagen. Och höstens globala kampanjer pågår runt omkring oss. Förra årets mest besökta filmer var Sagan om ringen och Harry Potter. I höst kommer bägge dessa varumärken med del två. Det finns en bibel för varje film, en tjock bok som i detalj beskriver exakt vad som ska hända och när det ska hända över hela världen, en bibel som författas på ett huvudkontor i USA. Där finns det mesta, typsnitt, färger, bilder, vilka priser, ljud, allt som ska användas och allt från minsta annons till pressmeddelande ska till USA för att godkännas av huvudkontorets evangelister. Trailern till Sagan om ringen dök upp ett knappt år innan premiären, samma dag över hela världen och visades i samband med samma film. Samtidigt sattes samma affischer upp, i samma länder och exakt samma material lades ut på webbsidor i nästan alla länder. Detsamma hände nu i veckan när DVD`n släpptes, samma DVD, samma affischer över hela världen, med samma trailer som reklam för del två. Till det kommer fler trailers, TV-reklam, annonser, samarbetspartners, nyckelringar, handdukar, kepsar, plastfigurer, badrumsvågar, packeterat, samordnat och klart, all according to the bibel. Matrix, en film där världen styrs av maskiner som odlar människor för att utvinna energi ur kropparna, som en sorts energiskog. Matrix är en datorframställd drömvärld byggd av maskinerna för att hålla människornas sinnen under kontroll. Mot detta kämpar en liten grupp rebeller. Nästa år kommer del två och tre av Matrix, även det releaser som kontrolleras hårt och ska ske exakt samtidigt över hela världen, men det blir något av en paradox. Matrix handlar om befrielsen från den värld där människans sinnen kontrolleras och styrs in i minsta detalj. I den marknadsföringsbibel för Matrix som antagligen är klar sedan länge, är en central del just arbetet med att sprida värderingar, core values, kärnvärden som helst ska genomsyra allas bild av filmen på exakt samma sätt, vid samma tidpunkt och just det, över hela världen. Kanske är det detta som är den kommande globala medborgaren. ”Dicipline the message” eller som Morpheus säger i Matrix: ”free your mind”
Jesper Lindau, kulturkrönikör
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.