Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Besvikelse i grannkommunerna efter förslag om ny trafikskatt i Stockholm

Publicerat fredag 10 november 2006 kl 16.56
Köer på Essingeleden.

Regeringen vill återinföra trängselskatterna i Stockholm redan under våren. Regeringen presenterade på fredagen sina planer för Stockholmstrafiken och kritiken är hård från både gamla motståndare och anhängare av trängselskatterna.

– Jag är naturligtvis oerhört besviken därför att vi har ju haft folkomröstningar i den här regionen där en majoritet har sagt nej till trängselskatten, säger Paul Lindqvist, moderat kommunalråd i Lidingö, en av Stockholms grannkommuner.

Känns det som om ni har folkomröstat i onödan?

– Ja, de lovade ju att man skulle ta hänsyn till hela regionen och därför villa man att så många kommuner som möjligt skulle folkomrösta. När vi nu har gjort det och fått ett klart och tydligt nej så hade jag förväntat mig av en borgerlig regering att man skulle respektera det nejet.

Försöket tog slut i somras
Långa, stillastående köer, avgaser och irriterade bilister är vardag i rusningstid i centrala Stockholm. Trängselskatterna infördes i vintras för att minska bilköerna men försöket tog slut i somras.

Nu hoppas regeringen att trängselskatterna ska kunna återinföras redan i vår. Även om det ännu inte finns något datum. Och pengarna som kommer in ska enbart användas för att bygga nya vägar i Stockholmsområdet, lyder beskedet från infrastrukturminister Åsa Torstensson, centerpartist.

– Den prioritering som vi har gjort är att det krävs finansiering för den trafiklösning som behövs i Stockholm och då är det en finansiering av vägar som trängeselavgifterna ska vara en del av, säger hon.

Pengar till ny motorväg
Bland annat handlar det om att hitta pengar till en motorväg väster om Stockholm som kan avlasta trafiken inne i stan. Det är en fråga som diskuterats i Stockholm i åratal.

Miljöpartisterna som en gång drev igenom beslutet om trängselskatt är kritiska. De saknar utfästelser om kollektivtrafiken.

Pengarna skulle gå till kollektivtrafik
Pengarna från trängselskatten ska användas till fler bussar och tåg, inte nya vägar, anser miljöpartisterna.

Förra moderata borgarrådet i Stockholm, Carl Cederschiöld, är regeringens särskilda förhandlingsman för Stockholmstrafiken. Han ska ta fram ett förslag till exakt hur trängselskatten ska utformas till den 1 mars.

– Min ambition är att om bilisterna nu ska betala så ska nettot i systemet vara så absolut högt som möjligt så att det blir så mycket pengar som möjligt till att bygga vägar, säger Carl Cederschiöld.

Tror du att det kan bli fråga om att betala mer än vad man gjorde under det försök som har genomförts?

– Det vet jag inte. Det beror väl på hur totalkalkylen landar. Det är klart att om det skulle visa sig att man genom en mindre höjning av en avgift skulle få mer till ett jätteviktigt projekt, som annars skulle få vänta i 30 år, så kanske det finns utrymme för det, säger han.

Ola Henriksson
ola.henriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".