Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrt ringa till Scanbills kundtjänst

Publicerat onsdag 14 augusti 2002 kl 13.08
Malmöföretaget Scanbill som hanterar fakturor från internetsajter, har anmälts till Konsumentverket för sitt sätt att tjäna pengar på folk som har frågor kring sina räkningar. För att komma i kontakt med bolaget uppmanas kunden att ringa ett betalnummer som kostar nära tio kronor i minuten.
Enligt Eva Debels, jurist på Konsumentverket, strider det mot god sed att hänvisa kunder till ett betalnummer, när man vill klaga på en faktura. - Det finns ingen entydig lagregel, men enligt konsumentverkets mening är det anmärkningsvärt att ha ett betalnummer, säger Eva Debels. Många vill klaga Företaget Scanbill har köpt räkningar som ursprungligen kommer från TBS, ett annat bolag i Malmö som säljer sextjänster och nakenbilder via internet. Det är på de påminnelseavier som Scanbill skickat ut som kunderna hänvisas till ett betal-nummer om man har frågor kring fakturan. Eftersom det på Scanbills avier inte framgår att räkningen ursprungligen kommer från ett annat företag är det många som inte förstår varifrån fakturan kommer och därför vill ringa och klaga. De hänvisas då till kundtjänst på ett 0900-nummer men det framgår inte att samtalet kostar 9,95 i minuten. På fakturan hänvisar Scanbill också till sin hemsida och på hemsidan finns ytterligare ett nummer till kundtjänst, ett vanligt nummer i Malmö. Men där är det ingen som svarar så det enda sättet att prata med kundtjänst går via betalnumret. Att ingen svarar förklarar Scanbill med att det varit semester och att telefonisten på det vanliga numret varit sjuk. Men när det numret kommer att fungera igen kan man inte svara på idag. För kundens bästa Tills vidare hänvisas alltså kunderna till betalnumret, och att det kostar nästan 10 kronor i minuten att fråga om en faktura är enligt Tommy Nilsson, ansvarig för kundtjänsten på Scanbill, för kundens eget bästa: - Vi har ju två nummer. På det numret som inte kostar kunden några pengar kan de gärna sitta i en halvtimme eller en timme och prata om samma faktura. Det andra numret som är betalnumret, där vet folk att det kommer att kosta pengar. Man vill ha snabba svar och ställer snabba frågor. Det är för kundens skull för då kommer fler fram inom samma timme.
Johan Schmidt
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.