Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förändringar på Försäkringskassan oroar

Publicerat fredag 17 november 2006 kl 12.06

Arbetet inom Försäkringskassan ska förändras kraftigt under nästa år. Facket oroas för neddragningar eftersom regeringen i sin budgetproposition för nästa år vill ge Försäkringskassan en halv miljard kronor mindre i anslag.

– Det är oerhört allvarligt med en sådan drastisk budgetnedskärning, framförallt i en myndighet som har till uppgift att både ge bidrag, ersättningar vid sjukfall och även jobba aktivt för att få ner sjuktalet och hjälpa folk tillbaka till arbete, säger Siv Norlin, facklig företrädare för Statstjänstemannaförbundet, ST, inom Försäkringskassan.

– Det finns högt uppsatta mål för att vi ska klara servicen till allmänheten, och med de här budgetnedskärningarna tror vi inte att vi klarar det.

Ledningen försvarar sig
Men någon sämre service är det inte tal om, hävdar ledningen, som säger att servicen via telefon ska öka betydligt genom att fördubbla antalet anställda till sammanlagt 700 personer som sysslar med telefonservice.

Dessutom ska det bli enklare att utnyttja Försäkringskassans tjänster via internet.

Ledningen undersöker också möjligheterna att förflytta de 330 kontoren runt om i landet till andra lokaler där också andra myndigheter finns.

Kritik bakom nyordning
Ledningen säger att förändringen inte har att göra med det minskande anslaget på en halv miljard till sju miljarder nästa år, utan att det handlar om att ledningen tagit till sig av kritik för dålig service.

– Vi har tittat igenom våra kundmätningar, och vi kan konstatera att kunderna är missnöjda med den servicenivå vi har idag. Det gäller såväl telefon som att vi har för långa handläggningstider och vi betalar inte ut pengar i rätt tid, säger Maivor Isaksson, produktionsdirektör vid Försäkringskassan.

Oroar PRO
Men förbundssekreteraren vid PRO, Leif Karlsson, är orolig för sämre service.

– Jag blir alltid upprörd när man inte tänker på alla dessa människor. Det är inte bara äldre som faktiskt inte hanterar sina ärenden med myndigheter via datorer. Man försvårar för väldigt många människor, säger Leif Karlsson.

Och fler delar hans oro.

– Avståndet mellan individen och handläggaren blir så stort. Det kan också innebära fel i handläggningen. Besluten kan bli fel, säger Karin Westlund, ordförande för De handikappades riksförbund.

Ingen försämring
Men Maivor Isaksson vid Försäkringskassan lovar att servicen inte ska bli sämre.

– Vi kommer att kunna ta emot alla kunder som vill besöka oss. Har man väldigt komplexa ärenden kanske man måste tillkalla någon specialist som sitter på någon annan geografisk plats. Då får man boka ett besök och sedan får vår handläggare bestämma med kunden var det är lämpligt att mötet äger rum, säger Maivor Isaksson.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".