Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

350 kronor mer för en flygbiljett

Publicerat fredag 17 november 2006 kl 16.50

Det kan snart bli dyrare att flyga. EU-kommissionen förbereder ett förslag som innebär att flyget ska in i handeln med utsläppsrätter och det innebär att en flygbiljett kan bli mellan 100 och 350 kronor dyrare.

– Vi ser väldigt positivt på handeln med utsläppsrätter. Det är något vi har förordat, en tydligt styrande effekt för bättre miljö, säger Peeter Puusepp är ordförande i Föreningen Svenskt Flyg.

Men det blir ju ändå ganska mycket dyrare flygresor för vanliga privatpersoner?

– Det är väldigt svårt att förutsäga vad det kommer få för reell effekt på prisbilden. Det är väldigt hård konkurrens på flygmarknaden, säger han.

Förslaget kommer i december
I december kommer EU:s miljökommissionär Stavros Dimas presentera förslag om handel med utsläppsrätter för flyget.

Om flygbolaget tvingas köpa rätten att släppa ut koldioxid kommer de kräva bränsleeffektiva flygplan som släpper ut mindre avgaser och det är bra för miljön.

Mellan 100 och 350 kronor dyrare er resa
Detaljer i förslaget har nu läckt ut.

Från och med 2011 skulle en flygning inom Europa bli knappt 100 kronor dyrare och långresa utanför EU upp till 350 kronor dyrare. Systemet skulle omfatta hela EU, liksom flygbolag från länder utanför EU som flyger hit. Men regeringsflyg och militärt flyg skulle slippa vara med i systemet.

Strid avgör slutgiltiga resultatet
Exakt hur systemet kommer se ut är oklart. EU:s miljökommissionär måste enas med de övriga kommissionärerna om det slutgiltiga förslaget.

Alla intressenter är inte lika positiva som Svenskt Flyg och miljöpartisten Karin Svensson Smith är därför rädd att förslaget till slut kommer sätta mindre press på flygbolagen.

– Det finns mycket starka ekonomiska intressen som kommer motarbeta det här. Det gäller att vi folkvalda har modet att försvara kommande generationer och klimatet mot de ekonomiska intressena som inte vill ha utsläppshandel för flyget, säger hon.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".