Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler köpcentrum tar marknadsandelar

Publicerat tisdag 21 november 2006 kl 10.45

Uppdaterad 12:15
Landets 338 köpcentrum fortsätter att öka sin omsättning till 140 miljarder kronor. De svarar nu för 33 procent av all detaljhandel. Ytterligare 59 köpcentrum är på gång och konkurrensen hårdnar mellan olika gallerior.

– Självfallet är det inte säkert att alla kommer att klara sig. Det gäller att se till att varje enskilt läge som gäller och de lokala förutsättningarna är väldigt viktiga, säger Stina Samuelsson, på företaget Centrumutveckling.

Det är bäst läge som vinner, säger man på Centrumutveckling, som kommit med en ny upplaga av Köpcentrumkatalogen.

Fler på väg
Det blir allt fler köpcentrum. Det finns planer på 59 till. Ökningen av omsättningen till år 2010 motsvarar en ny Kista-galleria varje år, skriver tidningen.

Köpcentrumen ökar snabbare än annan detaljhandel. Ökningen har varit tre gånger snabbare de senaste tio åren.

Små butiker missgynnas
Men det finns förlorare också.

– Det är framför allt centrum i bostadsområden, som till exempel finns i Stockholm. de är små opch de har inte tillräckligt brett utbud och många tycker att det är för dyrt att handla där. De är ofta planerade på ett ålderdomligt sätt från 60-talet. Det är inte riktigt så dagens konsument beter sig att man handlar allt i sitt lokala centrum, säger Sara Samuelsson.

Det finns flera tydliga trender i de nya galleriorna som planeras.

Det är mer specialisering, det är mer restauranger, nöje och underhållning, som krävs. Vissa gallarior riktar in sig på vissa livsstilar.

Det är konsumententen som styr, menar Stina Sameulsson.

– Det är alltid konsumenten som avgör om en handelsplats kommer att bli vinnare eller inte. Om de inte gillar det väljer de något annat. Trenden är att handeln ökar och då gäller det att erbjuda det konsumenterna vill ha, säger Stina Samuelsson, marknadsanalytiker på företaget Centrumutveckling.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".