Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Europa sover dåligt

Publicerat tisdag 20 augusti 2002 kl 05.00
Uppemot en tredjedel av de vuxna i Europa har problem att somna, känner sig extremt trötta eller sover för lite. Det visar en ny undersökning som presenterades vid den pågående sömnkongressen i Stockholm.
– Sverige och Finland är hårt drabbade, medan sydeuropéer sover bättre, säger professor Torbjörn Åkerstedt. Betydligt fler kvinnor än män söker hjälp för sömnproblem. Men männen drabbas oftare av allvarligare symptom på grund av sömnbrist, till exempel höjda blodfetter och diabetes. Tidigare har forskarna trott att sömnstörningar bara påverkar hjärnan, men nu står det klart att hela kroppen behöver sömnen för att återhämta sig. Den som sover mindre än sex timmar per natt är i riskzonen. Sover man mindre än fyra timmar är det stor risk för att få problem med hälsan. Sömnbrist är också allvarligt för samhället. Forskarna räknar med att ungefär en femtedel av alla trafikolyckor beror på sömnighet. – Trötthet är en av de allra viktigaste faktorerna bakom vägolyckor, säger professor Torbjörn Åkerstedt. Kan man lära sig att sova bättre? – Det finns psykologisk behandling för sömnstörningar som är mycket framgångsrik, svarar Torbjörn Åkerstedt. Men det finns bra sätt att själv vårda sin sömn på också. – Om man själv känner sig trött och hängig så ska man naturligtvis försöka förbättra sömnen. Man ska försöka vistas ute och få motion, och ljus på sig. Man ska se till att varva ner på kvällen. Sömnen är till för att ge oss all återhämning vi behöver på dygnet, säger Torbjörn Åkerstedt.
Anna Larsson, Ekot
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.