Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många bussar och lastbilar kör för fort

Publicerat onsdag 29 november 2006 kl 11.59
Varannan buss kör för fort.

Den tunga trafiken bryter ofta mot hastighetsgränserna, det visar mätningar som NTF gjort på Vägverkets uppdrag. Fyra av fem lastbilar med släp körs för fort, och mer än varannan buss kör för fort.

Även om mätningarna gjorts på 110- och 90-vägar i Sörmland och kring Stockholm så räknar Vägverket med ungefär samma läge på alla svenska vägar.

Den högsta uppmätta hastigheten var 106 kilometer i timmen för lastbil med släp, och 111 kilometer för buss.

Fartmätningarna gjordes både i våras och i höstas, både före och efter det att bötesbeloppet för fortkörning höjdes.

Flygbussarna körde för fort
Störst andel fortkörare vid mätningarna i våras hade DFDS lastbilar med släp, och bland bussarna kördes alla uppmätta fordon från Flygbussarna, Swebus Express och Traveller för fort.

NTF kontaktade de fartsyndande åkerierna och bussbolagen mellan mättillfällena, men även om enskilda företag blev bättre på att hålla hastigheten, så bryter 44 procent av bussarna och 78 procent av lastbilar med släp mot hastighetsreglerna.

Lars Nordquist på NTF i Sörmland tror att många förare kör fort av gammal vana.

– Trafiksäkerhet kanske inte alltid slår så där jättehögt. Det finns olika läger, de lite äldre chaufförerna har kanske kört långtradare i 30 år och det har gått bra och de har inte varit med om någon olycka eller något annat. Varför ska de hålla på med detta frågar de, säger Lars Nordquist.

– Men när vi börjar prata pengar, diesel till exempel, då ser man att man kan tjäna pengar och då är det en helt annan attityd. Att tala till plånboken är rätt sätt, säger han.

Tror på ekonomiska argument
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö tror också han att ekonomiska argument kan förbättra laglydigheten.

– Vi har räknat ut att om den tunga trafiken höll hastigheterna skulle man tjäna 1,6 miljarder kronor. Miljön skulle gynnas genom att det skulle komma ut 470 000 ton mindre koldioxid. För åkerierna och de som kör yrkestrafik kanske det är fråga om lönsamhet eller icke lönsamhet, säger han.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".