Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fartygsbefäl slår larm om sjösäkerheten

Publicerat fredag 1 december 2006 kl 05.00
Skärgårdsbåten Östanå 1 på väg in mot Vaxholm utanför Stockholm.

Sjösäkerheten i skärgårdstrafiken håller på att försämras. En del ombordanställda har inte tillräcklig utbildning och får inte öva haverisituationer.

– De har alltså aldrig kommit i närheten fysiskt av en livflotte, en brandsläckare eller att ha funderat på problematiken och övat när det gäller evakueringen av ett antal passagerare. Det kan vara uppemot 300 passagerare och det oroar oss, säger Sveriges Fartygsbefälsförenings ordförande Jörgen Lorén som kritiserar den många gånger bristfälliga utbildningen och tycker att det är ett hot mot passagerarna.

Det här handlar alltså om de båtar som går i skärgårds- och utflyktstrafik och som kan ha flera hundra passagerare ombord. Bantad besättning och dålig grundutbildning i säkerhetsfrågor gör att fartygsbefälsföreningen nu slår larm om skärgårdstrafiken.

Anställda har ingen praktisk erfarenhet
Befälhavarna ställs inför problemet att ha anställda ombord som inte har fått något annat än en interaktiv utbildning på en dator.

– De har absolut ingen bas att stå på om de har suttit bakom en dator och klickat sig fram till en färdigcertifierad utbildning som dessutom är lätt att manipulera, säger Jörgen Lorén.

Skärgårdsrederiernas organisation Sweref avvisar fartygsbefälens kritik. Den interaktiva utbildningen är bara en första introduktion som sedan skall följas upp ombord. Det skall befälhavaren se till och det sker också, hävdar Swerefs ordförande Arne Welin. Men om grundutbildningen är usel hjälper inte det, säger Mikael Stein, befälhavare på m/s Sandhamn.

”Vi klarar inte att grundutbilda”
– Vi klarar inte av en grundutbildning, vad vi klarar av ombord är ett ordenligt och regelbundet övande. Att grundutbilda personal i att släcka bränder eller ABC-sjukvård klarar vi inte av, säger han.

Vi får helt enkelt inte öva med öppen eld och vi kan inte blåsa upp livflottar och rutschkanor, vi har ingen möjlighet att göra det. Det måste göras under ordnade former och under professionell ledning, säger Mikael Stein.

Hos vem ligger ansvaret att de får den här utbildningen?

– Jag anser att det ligger hos rederiet, medan vissa rederier tolkar det som att ansvaret ska ligga hos befälhavaren, säger Mikael Stein.

Sjöfartsverket, som är den myndighet som skall granska sjösäkerheten, har helt nyligen blivit uppmärksammad på den här frågan, av just fartygsbefälsföreningen. Liksom redarföreningen Sweref bollar Bo Bergström på Sjöfartsinspektionen över ansvaret till befälhavarna själva.

– Det yttersta ansvaret för det här fungerar, det är befälhavarens ansvar när han kommer ombord. Han får inte mönstra personal om de inte har kunskapen, säger Bo Bergström, Sjöfartsinspektionen.

Christer Fridén, Ekot i Göteborg
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".