Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fåglar vid Botniabanan får nya rastplatser

Publicerat fredag 8 december 2006 kl 12.47

På fredagseftermiddagen skickar Banverket sina förslag till kompensation för fågellivet längs Botniabanan till Miljödomstolen. De nya våtmarkerna för rastande fåglar ska ligga söderut vid Skärberget och den igenväxande fågelsjön Storavan ska restaureras.

– Förslaget som vi nu lämnar till Miljödomstolen innebär att vi ska iordningställa mark där gäss och tranor och flyttande fåglar hittar mat, foder och vatten och platser för vila. Till vissa delar handlar det om restaurering av igenväxta sjöar och vattenytor. I andra fall handlar det om nyanläggning av marker för de här ändamålen, säger projektledaren för Botniabanan, Anders Kers.

Bakläxa i somras
Det var i somras som Miljööverdomstolen underkände det tidigare förslaget till kompensation längre norrut, det så kallade Änget.

Miljööverdomstolen ansåg att Änget lång för nära störnings-zonen längs järnvägen. Dessutom låg det för nära Umeå flygplats.

Området kunde därför inte godkännas som kompensation för rastande fåglar.

– Utan järnvägen så kommer det att bli alldeles lysande, säger Per Hansson, vice ordförande i Västerbottens ornitologiska förening.

Inte överens
Miljöorganisationerna anser att den enda lösningen för att skona fågellivet och Natura 2000-området är att dra delar av järnvägen längre söderut. Men det är inte tänkbart, anser Banverket.

– Det är inte rimligt och det är inte aktuellt i och med att vi har ett regeringsbeslut som säger att det är den vägen vi ska gå. Vi har så kallad tillåtlighet på den här sträckan, säger Anders Kers.

Är det fullständigt otänkbart för er att ni skulle kunna ändra sträckan och göra så att man inte kommer över det stora fågelområdet?

– Vi har rätt att bygga ända upp i kanten emot Natura 2000-området och det gör vi, säger banverkets projektledare.

Fall för nya regeringen
Per Hansson anser att sista ordet inte är sagt i frågan om de motstående intressena naturvård och infrastruktur.

– Det finns en lösning i den här frågan, som Banverket inte vill se. Jag hoppas att någon tvingar dem att se denna möjlighet. Har den nya regeringen blivit informerad om detta och kan man anse att den tillåtlighet som gavs fortfarande är giltig? Det borde betyda att regeringen tar en extra titt på det här, säger Per Hansson.

Anders Kers menar att ett krav på annan sträckning skulle kräva en helt ny ansökan.

– Det handlar om minst två års fördröjning om man ska ta en annan sträckning, säger Anders Kers, Banverkets projektledare för Botninabanan.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".