Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Opålitlig ip-telefoni vid hög belastning

Publicerat torsdag 14 december 2006 kl 06.00

Intresset för ip-telefoni ökar och antalet abonnenter har fördubblats till över 300 000 på ett år i Sverige. Men det finns fortfarande stora problem med tekniken.

Nu meddelar ip-telefonibolaget Comhem att man har hittat ett stort fel i sitt nät som innebär att 30 000 kunder i norra och södra Sverige kan få ett felmeddelande när man försöker ringa till exempel nödnumret 112.

Eva Törnqvist i Norrköping har ip-telefoni och ringer via Comhems nät.

– Den uppgiften får man när man har slagit sitt nummer att alla linjer är upptagna och jag tycker det händer i alla fall en gång om dagen, berättar Eva Törnqvist.

Fel vid uppgradering
Felet uppstod när Comhem skulle uppgraderade en del av växelsystemet för ett par veckor sedan, och sedan dess har många av Comhems kunder möts av en röst som säger: ”Alla linjer är upptaga för tillfället”.

Allt fler väljer ip-telefoni och ringer via bredbandet istället för att använda det traditionella telefonjacket i väggen. Det är mellan sju och nio på kvällen som det är för många som ringer via nätet. Då kan det vara svårt att ringa ut.

Omkring 30 000 av Comhems kunder påverkas av felet. Det kan få allvarliga konsekvenser.

Det kan innebära att man inte kommer fram till nödnumret 112 första gången man slår numret, säger Bernd Schmitz som är tillförordnad informationschef på Comhem.

– Vad vi kommer att göra nu det är att vi ska rätta till problemet, och förhoppningen är att vi ska kunna göra det natten mellan torsdag och fredag, säger han.

En annan telefon för säkerhets skull
Ip-telefoni ökar i Sverige. Det som har hänt med Comhem är ett exempel på hur osäker tekniken fortfarande är. Både Post- och telestyrelsen och SOS säger till Ekot att det är bra om man har en mobiltelefon som säkerhet om man har ip-telefoni i hemmet ifall det händer något.

För det är fortfarande inte alla ip-telefonibolag som har ett system som till exempel visar var en kund ringer ifrån, när han eller hon ringer 112. Dessutom kan inte abonnenterna ringa ip-telefoni när det är strömavbrott.

Christoffer Karsberg enhetschef på avdelningen för nätsäkerhet på PTS. Han tycker att det är viktigt att ip-telefonbolagen upplyser kunderna om skillnaderna mellan ip-telefonin och vanlig telefoni.

– De kan vara bra när man skaffar sig den ip-baserade telefonitjänsten att man är informerad och vet vad det finns för skillnader och begränsningar med ip-baserad telefoni, säger han.

Lars-Peter Hielle, SR Kronoberg
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".