Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Transporter kan bli del av utsläppshandeln

Publicerat tisdag 19 december 2006 kl 12.30

Om transportsektorn införs i handelssystemet med utsläppsrätter kommer det sannolikt att medföra att utsläppen från transporterna ökar i Sverige. Det framgår av en rapport från Institutet för vatten- och luftvårdsforskning.

I måndags sa regeringen att man vill vara ledande i klimatpolitiken och ansluta sig till förslaget att EU ska minska sina utsläpp av växthusgaser med 30 procent till 2020.

Regeringen anser också att handeln med utsläppsrätter ska utökas och inte som nu bara omfatta industrin och energisektorn.

– Vi skulle vilja utveckla handeln med utsläppsrätter till att också gälla transportsektorn, för att få in transporterna som en viktig del där förändringarna måste göras. Där måste vi verkligen få ned koldioxidutsläppen, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Slopade bränsleskatter
Om man inför ett handelssystem där transporterna ingår är regeringen inne på att man skulle slopa bränsleskatter och koldioxidskatt för transportsektorn, enligt statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Vi har fört ett sådant resonemang, att man inte ska lägga olika skatter och avgifter ovanpå varandra. Får man ett riktigt utsläppsrättsystem konstruerat för EU tror jag att det är mer framgångsrikt än att sitta med särpunktbeskattning i Sverige, säger han.

Men enligt en ny rapport från Institutet för vatten- och luftvårdsforskning kan handelssystemet få helt andra effekter än de avsedda och istället öka utsläppen från vägtrafiken.

– Vad som händer när man lägger transporter och industri i samma handelssystem är att minskningarna sker där det är som billigast. Förmodligen kommer det att vara industrierna som gör de här reduktionerna, medan transportsektorn kommer att öka sina utsläpp, säger Lars Zetterberg, klimatforskare och en av författarna till IVL-rapporten.

”Mindre intresse för alternativa drivmedel”
Slopad koldioxidskatt och handel skulle enligt rapporten göra det billigare att köra bil och göra det mindre intressant att satsa på alternativa drivmedel. 

Då räknar IVL med att utsläppen från transportsektorn ökar medan industrin istället tvingas minska sina utsläpp mer.

– Om man vill kontrollera transportsektorns emission specifikt ska man inte lägga dem i samma system som industrin. I alla fall inte som man samtidigt tar bort nuvarande beskattning, säger Lars Zetterberg.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".